Het verfilmen waard!

cavaradossi 07 juni 2022
Na haar onvolprezen Soldaat Marie uit 2018, een boek dat genomineerd werd voor de Thea Beckmanprijs, is Katrien Van Hecke er opnieuw in geslaagd jong en oud te verblijden met een heerlijke roman. In Oostende is niet ver meer volgen we de meeslepende avonturen van twee Oostendse jongelui: kindermeisje Nel en scheepsjongen Joannes.
Van Hecke doet in dit boek de bijna vergeten Oostendse Compagnie herleven, een scheepvaartbedrijf dat in de 18de eeuw handel dreef met Bengalen en China. In de beeldrijke, sprankelende taal waarvoor zij bekend staat, schetst zij zowel het dagelijkse leven in het Oostende van toen als het avontuurlijke maar bikkelharde en levensgevaarlijke zeemansbestaan en neemt ze ons mee naar verre exotische bestemmingen.
Het is een rijk boek waar eenieder zijn gading in vindt: de personages gaan op schattenjacht, ontcijferen codetaal, worden voor de eerste keer verliefd, worden vals beschuldigd van diefstal en moeten zien te overleven in de jungle. Van Hecke mengt op meesterlijke manier verschillende genres. Oostende is niet ver meer is een coming of age verhaal dat leest als een thriller of een spionageroman, een reisroman en een liefdesverhaal dat spannend blijft tot het einde.
Toch leven Nel en Joannes niet in een sprookjeswereld. Zo worden ze doorheen het verhaal regelmatig geconfronteerd met seksueel misbruik, corruptie, slavenhandel en racisme. Onze helden kennen immense vreugde maar ook liefdesverdriet, gemis, ontgoocheling, twijfel en angst. Gevoelens en wantoestanden die ook vandaag nog altijd actueel zijn.
Van Hecke kent haar onderwerp overigens door en door. Onderweg naar China weet ze haar lezers te boeien voor met haar uitleg over geografie, flora, fauna, de economie en de gewoontes van de 18de eeuw, scheepsbouw en navigatie. Beter dan de beste documentaire van National Geographic.
Oostende is niet ver meer, eigenlijk een young adult boek, is interessant, ontspannend en ontroerend voor iedereen die jong van hart is. Mij geeft het als zestigplusser hetzelfde goede gevoel dat ik ervaar als ik de beste jeugdreeksen van de toenmalige BRT herbekijk.
Trouwens, Oostende is niet ver meer, is absoluut een verfilming waard!

Meer recensies van cavaradossi