Wat brengt deel 7 van de Cormoran Strike serie ?

Chris Andree 29 maart 2023
The Ink Black Heart van Robert Galbraith is het 6e avontuur van Robin Ellacott en Cormoran Strike. Het is goed geschreven, behandelt actuele thema's (identiteit, alt-right), geeft voor deze leek een adequate weergave van een alternatieve digitale werkelijkheid en toont de ontwikkeling van de zakelijke en persoonlijke relatie tussen de twee detectives naar twee gelijkwaardige speurders. Waarom dan toch drie sterren?

Het is een boek dat vraagt om het maken van aantekeningen door de grote hoeveelheid personages, waarvan een deel ook nog een digitale identiteit heeft, en door de vele verhaallijnen. Het lijkt wel zo'n oude dikke Rus. Meer dan 1000 pagina's waar je een week aaneengesloten lezen voor nodig hebt, maar ja er zijn nog andere dingen in het leven. Het is dus een kwestie van doorzetten als je er wat langer over doet, en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Een uitdaging voor een stevige readacteur.

Het doet me denken aan die andere serie van J.K. Rowling over Harry Potter. Iedere nieuwe aflevering was dikker met deel 7 als hoogtepunt. Mijn voorspelling is dat deel 7 in de Cormoran Strike reeks de laatste is, 1200 pagina's dik is, en uiteindelijk een happy end kent. Ik kijk ernaar uit, ondanks mijn bezwaren.

Meer recensies van Chris Andree