Portugal revisited

chris leest 05 mei 2020
Na een aantal 'citytrips' naar Lissabon ben ik verknocht geraakt aan de stad en … aan Portugal. Logisch dus dat door de titel van de roman ik geen andere keuze had dan die te lezen. En ik werd niet teleurgesteld: hoofdpersoon Gregorius zwerft voortdurend door de stad en ik dwaalde heerlijk met hem mee langs de vele locaties die hij bezoekt. De reden van het plotselinge vertrek van Gregorius in het begin van het verhaal is een beetje idioot: hij vindt in een boekhandel in zijn woonplaats Bern een boek van de Portugese arts en schrijver De Prado, leest er een paar stukjes in en besluit de gangen van de overleden man uit te pluizen. Eenmaal in Lissabon slaat Gregorius het boek van de Portugees regelmatig open en worden hij en de lezer verrast door prachtige filosofisch getinte overdenkingen en verhalen. Bij zijn zoektocht naar het verleden van De Prado komt ook de periode onder Salazar en het verzet van de Portugezen tegen diens dictatoriale bewind aan de orde. Boeiend, ontroerend en ook zeer leerzaam.

Meer recensies van chris leest