Aangrijpend en waarheidsgetrouw

christelle-declercq 14 februari 2020
Robert Terpstra beschrijft in “Misrekening” het verhaal van de Tweede Wereldoorlog.

Via Facebook werd door Robert een oproep geplaatst om zijn boek, zijn verhaal te lezen om vervolgens te recenseren. Na een klein beetje opzoekingswerk was ik meteen geïnteresseerd.

Vanuit verschillende oogpunten wordt het boek, het verhaal van WOII verteld.
Mensen die de oorlog overleefden, Duitse bevelhebbers en soldaten, mensen uit het verzet, een Joods meisje dat ondergedoken is, het allereerste slachtoffer van de oorlog en ook de geallieerden.

Het boek leest als een trein, met als rode draad het verhaal van oma Vinke. Zij vertelt aan Sem het verhaal van die vreselijke oorlog, het verhaal dat ze nog nooit vertelde. Sem moet voor een opdracht maken rond de Tweede Wereldoorlog. Wat eerst als een opdracht lijkt, wordt voor Sem een heus verhaal vol ongeloof en afschuw, en veel respect voor alle mensen die gestreden hebben tegen dit wrede onrecht.

‘Oma Vinke twijfelde en nam een slok water. Het was een gruwelijk onderwerp en ze vroeg zich af hoeveel ze Sem moest vertellen. Het ventje was pas twaalf. Ze keek hem aan: “Je bent nieuwsgierig, hé?”
Sem knikte’

“Misrekening” is een heel beklijvend, aangrijpend en heel nauwkeurig verhaal dat de rauwe werkelijkheid vertelt over de manier waarop de oorlog is ontstaan en verloopt doorheen die vijf lange jaren.
De foto’s in het boek geven het verhaal nog meer dimensie. De foto waarbij de Duitse troepen duizenden mannen vanuit Rotterdam naar Duitse werkkampen afvoeren staat voor de rest van mijn leven op mijn netvlies gebrand.

Het boek vertelde veel feiten die voor mij niet gekend waren. Robert heeft heel goede research gepleegd om zijn verhaal van de oorlog, zoveel jaar na de bevrijding, zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven.
Tussendoor gebruikt de auteur soms Duits, gevolgd door een Nederlandstalige toelichting. Dit vond ik persoonlijk minder leuk om te lezen.
Het Kampens accent was ook moeilijk te begrijpen, maar vond ik minder storend.

Het boek is in een zeer begrijpelijke taal geschreven, perfect voor wie meer wil weten en lezen over de oorlog maar niet enkel rauwe en opgesomde feiten wil lezen, als wel eerder een verhaal.
Persoonlijk vind ik dat dit boek als lesmateriaal op school zou mogen aangeboden worden. Tegen mijn zoon van dertien jaar zei ik ook al dat dit een boek is waarvan ik wil dat hij het leest, zodat we nooit zouden vergeten wat er is gebeurd.

Meer recensies van christelle-declercq