Schaduwrijk

Christian De Baets 18 september 2023
Schaduwrijk :
Geschreven door het Deense paar Kim Faber – Janni Pedersen als vierde deel van een serie rond inspecteur Juncker, rechercheur Kristiansen en hun collega’s.
De hele serie is perfect los van elkaar te lezen met elk hun afgerond onderzoek, maar om de verhaallijnen van de verschillende personages vlot te kunnen volgen is het aan te raden, indien mogelijk, om eerst de voorgaande delen in chronologische volgorde te lezen.
Dit boek was ook voor mij een eerste kennismaking met zowel de serie als de auteurs maar ik kom tot deze bevinding omdat ik intussen de ganse reeks gelezen heb.
In deel 4 komt een ogenschijnlijk onschuldige man om het leven bij een explosie in één van de laatste kolen gestookte elektriciteitscentrale van Denemarken. Diezelfde dag wordt elders in het land de zoon van de klimaatminister dood aangetroffen en onmiddellijk rijst de vraag of dit toeval is dan wel als er enig verband is tussen deze twee zaken. De verschillende korpsen onderzoeken elk hun eigen zaak met de mogelijk sporen maar naarmate de onderzoeken vorderen komen meer en meer raakvlakken aan de oppervlakte waardoor samenwerken een noodzaak wordt.
Ieder hoofdstuk belicht een deel van het onderzoek vanuit het perspectief van de agenten die deel uitmaken van het onderzoek. Al snel wordt duidelijk dat het niet alleen om de hoofdpersonages Juncker en Kristiansen draait maar dat er meerdere spelers in het spel zijn. Dit lijkt in het begin nogal verwarrend maar naarmate het verhaal vordert maakt dat het daardoor afwisselend, boeiend en spannend wordt gemaakt. Daar de onderzoekers ook op een menselijke manier omschreven worden qua karakter en aanpak maar ook door hun privéleven te omschrijven met hun tekortkomingen, onzekerheden en familiale omstandigheden zorgen ervoor dat het hele verhaal geloofwaardig en realistisch overkomt. Er wordt ook volop ingespeeld op actuele thema’s zoals klimaat, drugs, media en diverse moderne technologieën maar ook moord en verderf worden niet uit de weg gegaan.
Opvallend is het feit dat, net zoals in het echte leven, de agenten met verschillende zaken tegelijkertijd bezig zijn waarbij zij ook op zowel hun eigen beperkingen als op een dood spoor botsen.
Een heel goed opgebouwd verhaal met een pakkende schrijfstijl die ervoor zorgt dat je dermate in het verhaal meegenomen word dat je de noodzaak voelt om het zo snel mogelijk na elkaar door te lezen. Geen boek om snel nog een hoofdstuk te lezen want je voelt telkens de noodzaak om verder te lezen met korte nachtrusten tot gevolg.
Tot slot een woord van dank aan @harpercollins om dit recensie-exemplaar te mogen ontvangen en lezen.
( Met prachtige en niet-alledaagse cover )

Meer recensies van Christian De Baets