Altijd Anders

Claudia Verleg 10 april 2016
Als 15 jarige puber heb je veel te verduren; liefde, jaloezie, school en vaak ook nog zeurende ouders. Voor Joop zit het allemaal niet mee. Joop woont samen met haar twee vaders en twee moeders. Als ze samen met haar halfzusje naar Parijs gaat, ontmoet ze niet alleen een ver familielid, maar ontdekt ze ook veel over zichzelf.

Dit is eigenlijk een derde deel van een serie over Joop. Doordat ik de vorige delen niet heb gelezen, miste ik wat informatie, zoals wie Joop nu eigenlijk is, wie haar vrienden en halfzusje zijn, maar vooral hoe het komt dat ze twee vaders en twee moeders heeft. Door dit moeilijk opkomende begin vond ik het niet makkelijk om me in te leven in Joop. Dit heeft mijn leeservaring van dit boek negatief beïnvloed.

Vanaf de eerste paar pagina's leek Joop me al niet zo'n sympathiek persoon, en dit is me het hele boek bij gebleven. Zo heeft ze al meteen een (negatieve) mening over Sophie, terwijl ze haar nog nooit heeft ontmoet en niks van haar weet. Ze is naar mijn mening ook erg hypocriet; ze wordt boos omdat iemand haar beste vriend 'inpikt', maar later doet ze hetzelfde. Ook doet en zegt Joop veel tegenstrijdige dingen. Ik snap dat het in haar hoofd niet allemaal even duidelijk is, maar dit maakt het niet gemakkelijk om echt te begrijpen wat ze wil. Sommige acties lijken dan erg onverwacht, omdat ik de clues blijkbaar had gemist.

Het verhaal heeft me hierdoor ook niet kunnen boeien. Een hoofdpersoon waarmee je niet kunt meeleven is nooit een goed begin. Verder gebeurt er niet zo veel in het boek en bleef ik me constant ergeren aan Joop. Dit was een boek waar ik geen ‘klik’ mee had. Ook had ik het gevoel alsof het boek te kinderlijk geschreven was. Het is een 15+ boek, en ik ben net iets ouder dan dat, maar het is geschreven alsof het een 12+ boek is. Ik denk dat ik hierdoor ook veel diepgang miste. De gebeurtenissen en redeneringen van Joop zijn veel te oppervlakkig en missen detail.

Het verhaal heeft zeker potentie. Eindelijk een boek waarin homoseksualiteit open en luchtig wordt besproken. Dit geeft zeker aan dat het een boek van deze tijd is, goed voor onze nieuwe generatie. Maar het boek heeft me niet kunnen inpakken, ik heb me met moeite door het boek heen geworstelt. Door al mijn ergernissen bij elkaar zag ik misschien een hoop goede delen van het boek ook niet. Al met al zeker geen boek voor mij, maar als je eens een luchtig boek wilt lezen en je niet te kritisch bent, zou je dit boek zeker op kunnen pakken.

Meer recensies van Claudia Verleg