Goed thema, minder goed verhaal

D. Steeg 25 september 2020
De vervlogen helft is de tweede roman van Brit Bennett en daarnaast een boek met belangrijke thema’s zoals rassenverschillen en de band tussen tweelingzussen. Inmiddels zijn de filmrechten van De vervlogen helft verkocht aan het Amerikaanse bedrijf HBO.

In hun jeugd is de tweeling Stella en Desiree Vignes weggelopen uit Millard. Een klein en onbekend dorpje in Louisiana, dat nergens op de kaart te vinden is. De tweeling vond het niet leuk in Millard, dus hebben ze besloten om te vertrekken naar New Jersey. Een grote stad, totaal anders dan het dorp dat ze gewend waren. De eerste paar jaar trekken de zussen hecht met elkaar op, maar naarmate ze ouder worden, scheiden hun wegen.

Als Desiree plots weer in Millard verschijnt met haar zwarte dochtertje Jude, kijken de bewoners van Millard verbaasd op. In Millard trouwt nou eenmaal niemand met een donker persoon. Al snel weet Desiree toch weer haar draai te vinden in het dorp.

Wanneer Jude gaat studeren, ontmoet ze Kennedy, een blank meisje uit een welvarend gezin. Wat Jude echter niet weet, is dat Kennedy haar nichtje is, maar zodra ze daarachter komt wil ze alles op alles zetten om Stella en Desiree weer te herenigen. Zal het Jude lukken om de zussen weer bij elkaar te brengen of zijn de zussen te ver uit elkaar gegroeid in de loop van de jaren?

De vervlogen helft is een boek met goede en sterke thema’s. Het verschil tussen de rassen in die tijd wordt erg duidelijk beschreven. Daarnaast speelt familie een grote rol in het verhaal.

De eerste drie hoofdstukken van het boek waren in mijn ogen erg langdradig. Ik heb dan ook meerdere keren bijna de hoop opgegeven om door te lezen. Als je eenmaal door deze hoofdstukken heen bent, maakt het verhaal een sprong en verloopt het een stuk vlotter. Vanaf dan leest het boek ook erg makkelijk weg, maar het is zeker een boek waar je je aandacht bij moet houden.

De schrijfstijl is per vertellend personage weer net iets anders. Het ene personage is wat vlotter beschreven en leest dan ook makkelijk weg. Terwijl een ander personage net iets minder vlot is beschreven, waardoor het verhaal dan ook minder makkelijk wegleest.

Doordat het verhaal grotendeels wordt verteld vanuit Jude, krijg je de zoektocht naar Stella en de gebeurtenissen die daarop volgen, goed mee. Het verhaal speelt zich af in verschillende tijden, waardoor je soms eventjes moet schakelen. Juist door het verschil in de tijden merk je ook dat de personages zich gedurende het verhaal steeds meer ontwikkelen.

De gebeurtenissen in het verhaal lijken vrij soepel te verlopen en blijven dan ook oppervlakkig. Dit vind ik jammer, aangezien de thema’s juist wel meer diepgang hebben en echt centraal staan in het verhaal.

Het einde van het verhaal kwam in mijn ogen niet totaal als een verrassing, maar wat ik wel jammer vind, is dat het einde nogal abrupt is. De laatste paar hoofdstukken hadden naar mijn mening net iets beter uitgewerkt kunnen worden, om zo een indrukwekkend einde te vormen.

Al met al een boek met belangrijke thema’s en leuke personages, dat soms niet erg soepel wegleest en een beetje oppervlakkig blijft. Ik geef dan ook 2,5 sterren.

Meer recensies van D. Steeg