Fictie gemengd met echte ervaringen in deze psychologische thriller

D. Steeg 08 april 2021
Ik ben ingeloot voor de hebban leesclub van Noorderlicht en heb dit boek met veel plezier gelezen. Ik had nog niet eerder een boek van Mariska Overman gelezen, maar hoe was mijn eerste kennismaking met deze auteur?

2019, in een online boekenclub bespreken vier personen met vier nationaliteiten verschillende titels. Echter is het pas als ze het boek Misdaad en Straf lezen wanneer hun gespreksonderwerp al snel veranderd in een serieuze overweging. Want hoe zal het zijn om een moord te plegen? Kun je er ongezien mee wegkomen en hoe doe je dit dan?

2020, op een bootreis in Noorwegen. De vier hebben elkaar eindelijk ontmoet en al hun voorbereidingen zijn getroffen. Nu staat hun nog een taak te wachten, een slachtoffer kiezen. Een van de dertien passagiers moet dood, maar wie? Hoe zal deze bootreis eindigen?

"Iedereen is in staat tot moord"

Mariska Overman heeft in deze psychologische thriller fictie gemengd met echte ervaringen. Zo is het personage van Noor grotendeels gebaseerd op zichzelf, zo zijn ze beide auteur en hebben ze beide een bootreis door Noorwegen gemaakt. Mede door de ervaring van Overman zijn de beschrijvingen van de reis en de natuur erg realistisch, maar soms wel iets gedetailleerd.

In het boek worden de bootreis en de chats afgewisseld, waardoor het verhaal een fijne balans kent. Het verhaal kent een goede opbouw en je leeft erg mee met de personages. Frode, Noor, Katja en Magnus zijn elk zo anders en dit komt duidelijk voor in het verhaal. In mijn ogen is Magnus het enigste personage zonder enig duidelijk motief, maar dit maakt het verhaal er zeker niet minder door.

Het verhaal kent een sterk einde waarbij vele vraagtekens open kunnen blijven staan. En hoewel het verhaal gesloten is, bevat het einde toch ook een cliffhanger en komen er verschillende dingen boven tafel. In de leesclub zijn verschillende vraagstukken beantwoord door Mariska Overman, dus mocht je zelf nog met een open vraag zitten is het zeker de moeite waard deze eens te bekijken. Persoonlijk was ik erg verrast voor het einde en ik ben zeker benieuwd naar de andere boeken van Mariska Overman. Want een ding is zeker, deze auteur weet hoe ze een goede en spannende psychologische thriller kan schrijven.

Meer recensies van D. Steeg