Never judge a book by its cover!

daffieonline 20 augustus 2019
Afgaande op het boekomslag zou ik dit boek nooit hebben opgepakt in de boekwinkel vanwege de uitstraling van lichtvoetige zomerroman.

Stella werd me echter letterlijk in de handen gedrukt. Aangezien ik een gegeven paard niet graag in de bek kijk begon ik op een zonnige zomerdag te lezen.....en kon niet meer stoppen. Aan het einde kon ik me geen groter contrast bedenken dan tussen de cover en het uitzonderlijke verhaal over Stella Fortuna.

In de basis een familiegeschiedenis, maar in feite het verhaal over een vrouw met een extreem sterke wil: Stella, die als kind het besluit neemt om nooit te huilen. Een vrouw die besluit dat ze nooit kinderen wil en vastbesloten is om nooit te trouwen totdat ze door haar vader letterlijk een huwelijk in geramd wordt en het het ene na het andere kind baart zoals het een goede Italiaanse vrouw betaamt.

Incest, (huiselijk) geweld, armoede.... best een intens boek dat nog dagen lang door mijn hoofd bleef spoken omdat het een klassiek voorbeeld is van de onderdrukking van vrouwen in de maatschappij en dat Stella daar ondanks haar krachtige persoonlijkheid (die door vele personages verward wordt met arrogantie) niet aan weet te ontkomen.

Meer recensies van daffieonline