Mooi sfeerbeeld

daffieonline 11 november 2023
"Er kolkten wel een miljoen vragen door mijn hoofd, maar ik wist dat ik nog niet klaar was voor de antwoorden. Ik kon wel over atoombommen praten."

Zonder dat het naargeestig wordt schetst Marte Jongbloed een helder beeld van de Koude Oorlog, hoe dat ook in Nederlandse huiskamers doordrong en vertelt ze over een geheim dat het leven van de hoofdpersoon op zijn kop zet.

Daarbij wordt een heerlijk sfeerbeeld van de jaren zestig gegeven met zwart wit tv's, antennes die heen en weer bewogen moesten worden om überhaupt beeld te krijgen, kinderen die gewoon nog naar de slijterij konden gaan om een fles drank te kopen voor hun ouders, moeders die thuis bleven als ze gingen trouwen en de geuren van toen. Denk mottenballen (duh) en Vim. Lekker.

Meer recensies van daffieonline