Meer van hetzelfde?

Daniëlle 14 juni 2023
Deel 5 van de Much en Krüger reeks. Ik heb – als ik het goed heb onthouden – alle boeken uit deze reeks gelezen. Ik zet ze nog even voor je op een rijtje: Ik reis alleen, De doodsvogel, De jongen in de sneeuw en Sneeuwwit. Nu vroeg ik mij af: in hoeverre is een vijfde deel niet meer van hetzelfde? Wordt de serie, om me in heel negatieve woorden uit te drukken, niet een beetje uitgemolken?

Ik kan je verklappen, deels heb ik dit helaas wel zo ervaren. De schrijfstijl van Bjørk voelt gelijk weer vertrouwd: korte hoofdstukken waarin allerlei verschillende personages worden uitgelicht die ogenschijnlijk moeilijk met elkaar in verband te brengen zijn. Bij dit boek vond ik de hoeveelheid personages echter te veel, ik kon slecht achterhalen wat de onderlinge verhoudingen waren. Persoonlijk vind ik het leuk als ik als lezer mee kan puzzelen, zo nu en dan op het verkeerde been wordt gezet. Daarvoor heb ik wel diepgang nodig, meer achtergrondinformatie over de personages.

Een van de nadelen van een serie schrijven is dat je de eerdere boeken moet hebben gelezen en dat de kans groter wordt dat het meer van hetzelfde is. In principe kun je de boeken ook op zichzelf lezen, maar daardoor is er weer herhaling van feiten van de vorige verhalen. Als je alle boeken uit de serie hebt gelezen, dan leest dat minder prettig, vind ik. Zoals ik in een recensie over Sneeuwwit al heb beschreven, vind ik de geloofwaardigheid van Mia Krüger’s ‘speciale vaardigheid’ enigszins zwak. En net als de vorige keer, werd het plot te kort door de bocht en te snel geschreven; het voelde afgeraffeld. Het had weinig diepgang, terwijl de potentie zeker wel aanwezig was.

Desalniettemin is dit een fijne thriller voor de zomermaanden. De negatievere punten zie ik terug bij mijn vorige recensie, dus als jij je daar niet aan stoort, is dat een heerlijk nieuw deel in de Munch & Krüger reeks. Je kunt meevoelen met het warme weer op Hitra, maar je moet wel je hoofd koel houden om alle verschillende verhaallijnen en personages uit elkaar te kunnen houden.

Meer recensies van Daniëlle