Lezersrecensie
Dit wil je weten!
De 11-jarige Stan maakt zich zorgen. Zijn vader doet vreemd. Hij neemt alles letterlijk en gehoorzaamt bijna elke reclameboodschap. Stans moeder is vertrokken, omdat ze het niet langer volhoudt. Samen met vriendin Amy onderneemt Stan actie. Hoe kan hij zijn vader helpen en zijn moeder terugbrengen?
Een boek met als titel ‘Dit wil je lezen!’ kunnen we niet laten liggen. Zeker niet als het geschreven is door Marc ter Horst. Na het lezen van zijn fictiedebuut ‘Rugzwemmen’ zijn we fan!
Dankzij ‘Dit wil je lezen’ leren Jack (12) en Louic (11) niet alleen kenmerken van autisme kennen, maar ook de impact van reclame. Staat er ‘Bestel nu! Onmisbaar’, dan gaat Stans vader meteen over tot de aankoop van het product. Op die manier verzamelt hij allerlei spullen die hij niet nodig heeft. Volgens de professor in het boek zijn veel mensen vatbaar voor die ‘call-to-actions’, vooral volwassenen die niet opgroeiden met al die impulsen. Mja, dat is dus ongeveer vanaf mijn generatie.
Eigenlijk hoeven we niet in te gaan op die slogans. Het is niet omdat er ‘Koop je bloemen bij Blom’ staat, dat we dat moeten doen. Bovendien vertellen boodschappen niet altijd de waarheid. Dat brengt ons bij ‘nepnieuws’, een thema dat enorm actueel is.
Het boek is niet alleen leerzaam, maar ook leuk. Stans verhaal wordt op een luchtige manier gebracht. We vinden Amy’s ‘moordboard’, Stans test en enkele reacties van de leraar erg grappig. De plannen van de jongeren en de slogan om reclame te stoppen verrassen ons en de nachtelijke acties laten ons in spanning verder lezen. Stan blijft zijn vader steunen en durft enorm veel om hem te helpen.
Wat hij precies doet, mogen we niet verklappen. We geven je wel mee dat we dit boek geweldig goed vinden. Vanaf nu laten we ons niet meer vangen aan reclame, tenzij het over boeken gaat.
Een boek met als titel ‘Dit wil je lezen!’ kunnen we niet laten liggen. Zeker niet als het geschreven is door Marc ter Horst. Na het lezen van zijn fictiedebuut ‘Rugzwemmen’ zijn we fan!
Dankzij ‘Dit wil je lezen’ leren Jack (12) en Louic (11) niet alleen kenmerken van autisme kennen, maar ook de impact van reclame. Staat er ‘Bestel nu! Onmisbaar’, dan gaat Stans vader meteen over tot de aankoop van het product. Op die manier verzamelt hij allerlei spullen die hij niet nodig heeft. Volgens de professor in het boek zijn veel mensen vatbaar voor die ‘call-to-actions’, vooral volwassenen die niet opgroeiden met al die impulsen. Mja, dat is dus ongeveer vanaf mijn generatie.
Eigenlijk hoeven we niet in te gaan op die slogans. Het is niet omdat er ‘Koop je bloemen bij Blom’ staat, dat we dat moeten doen. Bovendien vertellen boodschappen niet altijd de waarheid. Dat brengt ons bij ‘nepnieuws’, een thema dat enorm actueel is.
Het boek is niet alleen leerzaam, maar ook leuk. Stans verhaal wordt op een luchtige manier gebracht. We vinden Amy’s ‘moordboard’, Stans test en enkele reacties van de leraar erg grappig. De plannen van de jongeren en de slogan om reclame te stoppen verrassen ons en de nachtelijke acties laten ons in spanning verder lezen. Stan blijft zijn vader steunen en durft enorm veel om hem te helpen.
Wat hij precies doet, mogen we niet verklappen. We geven je wel mee dat we dit boek geweldig goed vinden. Vanaf nu laten we ons niet meer vangen aan reclame, tenzij het over boeken gaat.
2
Reageer op deze recensie
