Maximiliaan Modderman geeft een feestje - De Leesplank

DeLeesplank 28 maart 2023
Het Prentenboek van het Jaar 2023. Het ene jaar begrijp ik de keuze helemaal. Zoals ‘Maar eerst ving ik een monster’ in 2022 en in 2019 ‘Een huis voor Harry’. Maar ‘Moppereend’ bijvoorbeeld, in 2020, begreep ik helemaal niet. En ook dit jaar begrijp ik de keuze niet goed. In tegenstelling tot ‘Moppereend’ is het dit keer wel een origineel Nederlands prentenboek. Dat vind ik in ieder geval een pluspunt. Ook de illustraties van Jan Jutte zijn een feestje om naar te kijken.

Maximiliaan is een leuk, brutaal personage. De knuffelbeesten zijn grappig en eigenwijs. Het kleurgebruik en de compositie zijn elke bladzijde redelijk hetzelfde, maar toch verveelt het niet.

Maar het verhaal zelf valt tegen. Het idee is best leuk. Volgens Maximiliaan moeten alle knuffels in bad, want anders worden zijn ouders boos. Maar in de tekst komt dit niet helemaal goed tot zijn recht. Tijdens het voorlezen aan kinderen merk ik dat ze het verhaal niet kunnen volgen en niet begrijpen waarom op het eind alles in bad moet. Er ontbreekt te veel informatie in de tekst en door de illustraties wordt dit ook niet duidelijker. Dat is zonde, want het verhaal is best leuk. Zelfs grappig af en toe. Maar dit boek had hilarisch kunnen zijn, als het op een betere manier was uitgevoerd.

Dus wat mij betreft is dit een prentenboek met potentie, maar nu is het een matig boek dat door de tekeningen nog wat opgetild wordt. Ik hoop dat het Prentenboek van het Jaar 2024 me meer aanspreekt.

www.deleesplank.jouwweb.nl

Meer recensies van DeLeesplank