TikTok sensatie

Demi Stein 25 januari 2023
Originele recensie: https://meerboekenblog.nl/de-spaanse-liefdesleugen/

SAMENVATTING:
De Spaanse Catalina krijgt altijd dezelfde vraag wanneer ze bij haar familie is, namelijk ‘Heb je al een vriend?’. Haar zus gaat trouwen en om te voorkomen dat ze aan de telefoon al ondervraagd wordt, zegt ze dat ze inmiddels een vriend heeft.

Later bedenkt ze zich dat dit geen goede opmerking is geweest. Hoe zorgt ze ervoor dat ze een vriend bij zich heeft op de bruiloft van haar zus?! Gelukkig biedt haar collega Aaron Blackford, wie ze bloedirritant vindt, zich aan. Kan ze deze leugen volhouden?

Bruiloft in het mediterrane Spanje

De cover, het plot en de titel zorgen er alle drie voor dat je een heerlijk romcom verhaal verwacht. Op BookTok is het boek een hype, wat in mijn ogen niet terecht is. Met meer dan 500 pagina’s is het verhaal allesbehalve uniek en voelt het veel langer aan dan noodzakelijk is.

Wat opvallend is aan dit verhaal is de hoeveelheid dialoog. Zeer uitgebreide gesprekken worden volledig uitgeschreven waarbij het regelmatig geen of weinig toevoegt aan het verhaal. Daarbij worden veel van de dialogen op een negatieve manier gevoerd, gezien de hoofdpersonages een bloedhekel aan elkaar hebben. Wetende dat het een romcom is, had ik regelmatig de gedachte ‘oke, duidelijk, jullie haten elkaar, ga verder met het verhaal’ had. Dat is jammer, want daardoor kreeg ik regelmatig een negatief gevoel bij het lezen van het boek, wat natuurlijk niet ten gunste is van de beoordeling.

Ondanks de uitgebreide dialogen voelt het alsof de bij personages onderbelicht worden. Terwijl Aaron, met zijn achtergrond, juist een interessant karakter is om meer aandacht aan te besteden. Catalina staat centraal in het verhaal, alles draait om haar en hoe lastig zij het heeft met haar familie. Dat maakt de karakteruitwerking erg oppervlakkig. Persoonlijk dacht ik dat de Spaanse sferen en de bruiloft ook wat meer naar voren zouden komen, maar dat was ook niet het geval. Het voelt daarom aan als een lang relaas van Catalina die geen vriend heeft maar uiteindelijk ineens heel snel de liefde van haar leven ontmoet.

Het verhaal zelf, hoe deze twee personages naar elkaar toe groeien en wat er allemaal gebeurt, is leuk bedacht. Het voelt echter niet als een uniek verhaal en mist een stuk diepgang. De schrijfstijl van Elena Armas is zeer uitgebreid maar bevat regelmatig meer woorden dan noodzakelijk, waardoor je ook het gevoel hebt veel herhaling te lezen en je door het verhaal heen te moeten worstelen. Ze is dan wel een schrijfster die veel gebruik maakt van humor en dat zorgt voor een prettige afwisseling. Catalina werkt zichzelf regelmatig in nesten en dit wordt op een hilarische manier gebracht.

Het grootste gedeelte van het boek draaien Catalina en Aaron om elkaar heen. Wanneer ze dan toch hun gevoelens voor elkaar beginnen te erkennen, komen er in sneltreinvaart veel seksueel getinte scenes naar voren en wordt er verder weinig diepgang gegeven op hun relatie.

De Spaanse liefdesleugen is een feelgood verhaal waar eigenlijk alle elementen wel in zitten: Liefde, drama, humor en smut. Het is een grote hit op BookTok, maar de uitwerking is niet zo goed is als het in eerste instantie lijkt te zijn. Voor Elena Armas is het natuurlijk een groot succes, aangezien De Spaanse liefdesleugen haar debuutroman is.

Meer recensies van Demi Stein