Een mooi bevlogen verhaal over Syrische vluchtelingen.

Het is de Londense auteur Christy Lefteri goed gelukt een prachtig verhaal te schrijven over Syrische vluchtelingen. Zij heeft twee jaar vrijwilligerswerk bij een vluchtelingenopvang in Athene gedaan. De verhalen die zij daar hoorde vormden voor haar inspiratie voor dit fictieve verhaal.

Nuri en Afra zijn de hoofdpersonen, zij vluchten van het Syrische Aleppo naar Groot-Brittanië.
Mustafa, de neef van Nuri, heeft al eerder de vlucht doorstaan en wacht hem op. Zowel Nuri als Afra dragen een vreselijk groot verdriet met zich mee en gaan daar beiden op hun eigen manier mee om. Liefde, hoop, vrijheid, moed, kracht en dromen zijn belangrijke elementen in het boek en Christy weet dat op een mooie poëtische manier in het verhaal te verwerken:

"Ze lacht en ik lach met haar mee. Ik voel schokjes in haar lijf, alsof er een emmer muntjes in haar wordt leeggegooid."

Het boek is mooi vormgegeven en leest prettig, door een vloeiend, origineel en verrassend verloop van de hoofdstukken.

Het boek krijgt vijf sterren omdat ik de schrijfstijl van de auteur uitzonderlijk mooi en uniek vond. Daarnaast zijn de personages erg goed uitgewerkt in het verhaal waardoor zij een onvergetelijke indruk achterlaten.
Ja, dit boek zal mij zeker lang bijblijven.

Meer recensies van Désirée van der Heijden