Als je er zelf niet bij was geweest, waren sommige dingen gewoon niet uit te leggen.Aldus Ivy

Diane Kooistra 20 december 2019
Ivy en Grace helpen samen mee met een project om de Hopi indianen te helpen met het opruimen van afval uit de natuur.
In het reservaat leren ze de Hopi indianen kennen en leren ze over hun gebruiken en legendes. Deze zijn weer anders dan die van de Navajo indianen waar het vorige deel van deze serie zich afspeelt.
Tijdens haar verblijf krijgt Ivy last van dromen en visioenen, een man die mensen vermoordt tijdens het slangenritueel. Een ritueel waar de indianen zich weer klaar voor maken.
Ivy leert op haar intuïtie te vertrouwen en stelt zich open voor wat ze voelt. Ook voor wat ze voelt voor Tyler. Ze schakelt haar vrienden uit het Navajo reservaat in en samen proberen ze de waarheid achter de visioenen en dromen te achterhalen. Als dat lukt dan wordt hun avontuur een race tegen de klok als ze een belangrijk persoon willen redden…..

Dit boek is een vervolg op “schaduw van de tijd” dat Jen Minkman in 2014 schreef. Het is prima te lezen zonder dat je het eerste deel gelezen hebt. Het is een heel mooi en heel spannend verhaal dat vlot leest, er is veel ruimte en respect voor de gewoontes, legendes en rituelen van de indianenstam waar Ivy en Grace te gast zijn.
De beschrijvingen van het gebied zorgen ervoor dat je er eigenlijk naartoe wilt gaan. De rituelen maken je nieuwsgierig en de onderlinge vriendschapsbanden die er zijn en komen maken je warm.
Het is een mooi verhaal dat het verleden met de tijd van nu laat kruisen. Ik vond het soms wel pittig om me helemaal in de Indiaanse cultuur te storten. Dat kwam ook door de Indiaanse woorden en zinnen die erin voorkomen.
Ivy verwoordt het in de volgende zin “Als je er zelf niet bij was geweest, waren sommige dingen gewoon niet uit te leggen.”
Daardoor blijkt dat Jen Minkman zich heel veel in deze cultuur verdiept heeft zodat ze het goed over kon brengen. De sfeer zit er goed in.
Ik ben heel benieuwd of er een derde deel komt want er zijn nu vriendschappen voor het leven gesmeed en nieuwe liefdes zijn ontstaan. Ik vond het ook interessant om te lezen hoe jonge indianen zich staande weten te houden in deze tijd en dat oudere indianen daar best moeite mee hebben. Hoe zal dat zich gaan ontwikkelen? Een nieuwe uitdaging voor Jen!

Meer recensies van Diane Kooistra