Mooi slot... of toch nog niet

EdwinK 22 juni 2023
Jack Newman, ooit het wonderkind en IDG-kloon, wordt nu gezien als vijand van de mens. De mede door hem ontworpen a-sterfelijkheid is alleen betaalbaar voor de superrijken. Het gevolg, burgeroorlogen en revoluties.

De Aarde is eindelijk gevonden door de Feind en zij vallen meedogenloos aan. Doordat de Feind gebruikt maakt van EMP-bommen is alles wat elektrisch is uitgevallen. Dat is dus bijna alles op Aarde. het SoNet ligt plat en VR werkt dus niet meer. De gehele mensheid is afhankelijk van online medicijntoediening.

We volgen meerdere personages in dit verhaal, dat wordt iedere keer netjes bovenaan het hoofdstuk aangegeven. Over hoofdstukken, mijn gevoelens daarvoor uit boek 1 en 2 blijven bestaan.

De invasie van de Feind wordt van diverse kanten bekeken, inclusief details. Orde en gezag zijn verdwenen en het recht van de sterkste geldt weer.

Het lukt Jack eindelijk om, tegen het einde van het boek, om in contact te komen met zijn tweeling, maar omdat die niet a-sterfelijk was, is dat net nog op het nippertje.

Er zaten een aantal fouten in dit boek, zoals niet lopende zinnen:
‘Waarschijnlijk hebben ze vol verbijstering toebekeken…’
‘… als een ophaalbrug over een slotkracht…’
‘De eetkeuken deed Jack deed denken…’
‘… tot diep bij ons binnen de dringen …’

Dit leidde niet echt af van het verhaal, maar had natuurlijk door een redacteur opgemerkt moeten worden.

Het einde is nogal plotseling en erg open. Er schijnt een vierde deel van dit boek uit te komen, en dan hoop ik toch dat er meer duidelijk wordt. Misschien dat we dan ook meer van de Alpha beschaving te weten komen.

De auteur heeft een achtergrond als evolutiebioloog en dat geeft het boek, net als de eerdere twee delen, een gedegen basis.

Meer recensies van EdwinK