Indrukwekkend origineel

ElisabethJanssens 27 november 2020
Mijn Waarheid is niet mijn eerste kennismaking met deze auteur. Haar vorige boeken vond ik al zeer pakkend en regelmatig i ndrukwekkend, maar met MIjn Waarheid is ze op een niveau gekomen dat niet veel mensen zullen bereiken.
Het zogenaamde omkeerboek laat de lezer kiezen of hij met het verhaal van Nathan (neef en fotograaf van dienst) of met dat van Elias (bruidegom) laat beginnen. Dat de bruid sterft, staat op de cover. Maar wat is er met haar gebeurd in het park waar het is gebeurd? Ze stort te pletter, maar is ze geduwd of verongelukt?
Beide mannen hebben hun eigen mening, maar ze hebben ook beiden een verleden dat een rol zou kunnen spelen in die mening. In Nathans gedeelte wordt het gebeuren op de berg afgewisseld met flashbacks waarin zijn onbeantwoorde verliefdheid op Nathalie, de overleden bruid, naar boven komt. Bij Elias kom je te weten hoe hij Nathalie heeft leren kennen en wat de aanleiding van het huwelijk was.
Beide versies moeten gelezen worden om het hele verhaal te kennen, en dan is er nog het middenstuk, waar de lezer te weten komt wat er nu precies is gebeurd. Ook hier worden details onthuld die allemaal te maken hebben met beide delen. De conclusie laat de lezer verbijsterd achter.
Mijn Waarheid is geschreven met een vaste pen, met details die maken dat je mee op die berg staat en ruikt, proeft en voelt wat de heren ook voelen. De thema's die aan bod komen en leiden naar de conclusie, vervolledigen het plaatje. Mijn Waarheid werd met oog voor detail en psychologische oorlogsvoering geschreven en dat merk je aan elk zorgvuldig gekozen woord.
Ik ben benieuwd hoe de auteur dit nog zal overtreffen in haar (hopelijk) volgende boek.

Meer recensies van ElisabethJanssens