Onderhuids

ElisabethJanssens 08 september 2021
Paniek is de vijfde thriller van duizendpoot Sandra J. Paul, een bijzondere hardcover editie met glossy bloedvlekken op de cover. Naast thrillers schrijft zij ook jeugdboeken, en zelfs kinderboeken, waaronder die van de schattige Hamley. Haar boeken zijn steeds pareltjes, of het nu voor jong of oud is, het maakt niet uit.
Paniek gaat over een schietpartij op de prestigieuze kunstuniversiteit School of Arts, waar men een groot feestweekend voorbereidt om de honderdste verjaardag van de universiteit te vieren. Tijdens een bedanklunch die vooraf gaat aan dat weekend komen een aantal mensen die meegewerkt hebben aan de organisatie en een aantal docenten, aangevuld met enkele studenten, samen.
Het eerste deel van het boek volgt hoofdinspecteur Willem die niet van wacht is. Wanneer hij op de bovenste verdieping van het gebouw rondwaart met een aantal anderen, barst er beneden een schietpartij los. Het tweede deel van het boek volgt student Jake, die in het midden van de vuurlinie zit.
Het verhaal begint meteen in de actie, met Willem, die samen met de anderen verborgen zit op een kruipzolder. Hij weet dat hulp niet gauw zal komen en vreest voor de levens van de anderen, waaronder twee kinderen. Dus besluit hij om hulp te gaan halen, waarvoor hij naar beneden moet.
Dit deel is beklijvend, claustrofobisch en ontzettend intens, door het benauwende gevoel en de scènes waarin de doden beschrijven worden. Dit is geen boek voor tere zieltjes.
Het tweede deel, Jake, heeft me enorm verrast. Het verhaal gaat niet langer voorwaarts maar achterwaarts, waardoor de lezer mondjesmaat naar het begin van de schietpartij wordt gebracht. Dit maakt het hele verhaal uniek, want naast het hele gebeuren, komen we ook meer en meer te weten over de hele schietpartij en de daders.
Het verhaal is in realtime en dit wordt ook zo behouden door het hele boek, zowel in het deel van Jake als dat van Willem. Daardoor voelt de lezer de fysieke en mentale pijn van de slachtoffers ook. Men zit als het ware in de hoofden van de personages. Ook dit is een enorme kracht van de auteur, dat ze dit zo kan beschrijven dat het blijft nazinderen. En natuurlijk zijn er ook de plottwisten, zoals we van haar gewoon zijn.
Paniek is een vrij kort boek, wat perfect past bij het hele gebeuren. Langere scènes hadden het verhaal oneer aangedaan. De auteur heeft me eerder al vaker verrast door haar veelzijdigheid en originaliteit. Paniek is een pareltje dat de collectie aan schrijfplezier aanvult.

Meer recensies van ElisabethJanssens