Recensie Exile

Ellis van Zijll 13 januari 2021 Auteur
De cover is weer een plaatje. Prachtig geïllustreerd, dus dat scoort bij Ellis al 10/10. Hij past goed bij het eerste deel. Op de cover zien we Sophie en vermoedelijk Keefe, een van haar vrienden. Ook zien we de prachtige Alicorn. Ze lijken een ontdekking te doen, maar wat? Dat kunnen we niet zien. Het maakt meteen nieuwsgierig.

Terug in de wereld van de elfen volgen we Sophie weer. Haar leven lijkt nu gestabiliseerd, maar er zijn voor haar nog veel onbeantwoorde vragen. Wederom sta ik versteld van hoe complex het verhaal is voor een kinderboek. Er gebeuren heftige dingen en verdriet is geen zeldzame emotie in dit deel. Ik heb ook zeker een traantje moeten wegpinken bij bepaalde gebeurtenissen. Ook dit deel is onvoorspelbaar, wel iets minder dan het vorige deel, maar toch krijgt de lezer veel verrassingen voorgeschoteld. Het maakt dat je niet wilt stoppen met lezen. Ik hou ervan hoe de schrijfster niet terugschrikt om heftige gebeurtenissen te verwerken in het verhaal en de personage ook gepast laat reageren daarbij.

In dit deel zien we alle personages, die we al kenden, maar de nadruk ligt dit keer op personages die voorheen wat op de achtergrond bleven. De grapjas Keefe treed meer naar de voorgrond en zorgt voor wat luchtigheid in het vaak wat zwaarmoedige verhaal. Ook zagen we personages waarvan ik niet had verwacht dat we ze te zien zouden krijgen. Een welkome verrassing.

Het verhaal was weer net zo goed als deel 1. Wel lag de nadruk op andere dingen, maar je ziet mooi hoe Sophie heeft geleerd van de gebeurtenissen in deel 1. Ze is gegroeid en blijft een intelligent meisje voor haar 13 jaar. Het is bewonderenswaardig hoe ze zich overal doorheen slaat en ondanks het verdriet toch doorgaat.

Het einde is geen cliffhanger en heeft een hoog feelgood gehalte. Toch is zoals in het eerste deel niet alles opgelost. Er blijven veel open vragen, waardoor je deel 3 wel moet lezen! Ik ben zo benieuwd naar hoe het verder gaat met Sophie en haar vrienden.

Ik kan niet anders dan het boek weer 5/5 sterren geven en raad iedereen die van fantasy in kinderboeken houd aan om de serie op te pakken. Het is de moeite waard!

Meer recensies van Ellis van Zijll