Moeilijk weg te leggen

Elly 06 oktober 2019
Ik mocht dit e-boek ontvangen van uitgeverij Anbo/Anthos en Hebban, waarvoor dank.

Een viertal medewerkers van de prestigieuze firma Stanhope and Sons wordt opgeroepen om op een avond een verplichte vergadering bij te wonen. Het gaat om Vincent, de vice president, Sam, de financieel expert, Sylvia een ex-fotomodel en Jules, de aan alcohol verslaafde jurist. Zij vormen met elkaar een team. Recentelijk zijn enkele mega transacties mislukt en er dreigen ontslagen te vallen.

De vergadering vindt plaats in een hoog gebouw op een afgelegen plaats in de South Bronx. De 4 stappen in een lift op weg naar de vergaderplaats, plots stopt de lift. De 4 beseffen dat de lift blijkt te dienen als escaperoom en dat zij hieruit alleen kunnen ontsnappen door het oplossen van de opgegeven raadsels. Een onheilspellend bericht volgt: jullie doel is eenvoudig. Er levend uitkomen.

De 4 zijn allemaal super ambitieus en gewend aan de enorme luxe die het werken bij het bedrijf en het daarbij behorende salaris met zich meebrengt. Hiertoe maken zij lange dagen en zie je hoe ver zij moeten gaan om aan het verwachtingspatroon van de firma te voldoen. Het draait om geld, geld en nog eens geld. Maar hoe ver zijn zij bereid hiervoor te gaan, en wat zijn de gevolgen?

Naarmate de tijd in de lift verstrekt wordt de sfeer grimmiger en ontstaan spanningen, frustraties en beschuldigingen. Ze beseffen dat ze samen zullen moeten werken om uit deze lift te kunnen ontkomen. Maar is het team wel zo hecht en is men wel zo collegiaal naar elkaar? Wat voor geheimen heeft men voor elkaar en kent men elkaar wel? Langzaamaan komt het besef dat ze moeten vechten voor hun leven.

De verhaallijn vanuit deze 4 personen wordt verteld aan de hand van de hoofdstukken van de lift en vindt plaats in het heden.

Daarnaast is er een verhaallijn die vertelt wordt vanuit het personage Sara Hall en die wordt vanuit het verleden verteld. De verhaallijnen wisselen elkaar af door middel van korte, aangenaam lezende hoofdstukken.

Wie is deze Sara en wat heeft zij met deze 4 personen die vastzitten in de lift te maken? Hoe verder je in het verhaal komt hoe meer duidelijk wordt wat deze 2 verhaallijnen met elkaar te maken hebben.

Al direct bij het begin werd ik door het boek gegrepen, en wilde ik weten hoe dit verder ging. De 2 verhaallijnen dragen hierin bij, het boek is slecht weg te leggen, je wilt weten hoe het zit. Klein minpuntje is dat de hoofdstukken over de lift in het middenstuk ietwat langdradig worden wat mij betreft, maar dat is dan ook het enige minpuntje. Voor de rest heb ik het boek met zeer veel plezier gelezen, 4 sterren.

De schrijfster, Megan Godin, is Australische en journaliste. De Escaperoom is haar tweede thrilller, de eerste die in het Nederlands vertaald werd.

Meer recensies van Elly