Een huwelijk zonder liefde....of wel?

EllyK 01 juni 2020
Dit verhaal gaat over Nella, Petronella Oortman. Haar huwelijk met Johannes Brandt is een verstandshuwelijk. Aangekomen in Amsterdam, in het huis van Johannes, is hij niet degene, die haar ontvangt.
En zo is dit tonend voor het huwelijksleven van Nella. Na dagen heeft zij zelfs haar man nog niet ontmoet. Het is 1686. Een tijd waarin Johannes koopman is en en zijn huis deelt met zijn zus, een dienstmeid en een dienaar.
Nella verveelt zich, ze is 18 jaar en had zich het huwelijk heel anders voorgesteld. Haar man geeft haar een poppenhuis en er komen steeds pakjes met inhoud om het poppenhuis te vullen. Dit poppenhuis staat nu in het Rijksmuseum.

De schrijfstijl is apart en ik moest er wel even aan wennen, maar het tweede deel van het verhaal pakte mij beter dan het eerste.
De karakters van Nella, Maren en Johannes worden mondjesmaat wat verder uitgediept. Er is vooral veel geheim in dit huishouden en Nella heeft een jeugdige nieuwsgierigheid en gaat meer en meer op onderzoek uit. Daarbij komt zij tot schokkende ontdekkingen.

Dit verhaal draait om huwelijk, geheimen, berekenbaarheid, geaardheid, geloof, hoop en liefde.

Meer recensies van EllyK