Het huis aan de gouden bocht

Rank 7316 Gelezen 263 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 136 Favoriet 15 Recensies 18
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Spots 5   Topics 0

Een betoverende historische roman van Jessie Burton geïnspireerd op het beroemde poppenhuis in het Rijksmuseum

Amsterdam, 1686. Nella Oortman komt aan de prestigieuze Herengracht wonen, als jonge bruid van de bekende rijke VOC-koopman Johannes Brandt. Ze is niet bepaald wereldwijs en ze begrijpt niets van het huishouden waar ze in terechtgekomen is. Haar ongetrouwde vrijgevochten schoonzus Maren, de zwarte bediende Otto en het brutale dienstmeisje Cornelia maken er de dienst uit. Haar echtgenoot Johannes is meestal op reis en raakt haar met geen vinger aan. Dan krijgt ze van hem een bijzonder cadeau: een poppenhuis. Het is net hun eigen herenhuis aan de gracht - maar dan in miniatuur. Vanaf dat moment ontvangt Nella mysterieuze pakketjes voor haar poppenhuis. Algauw krijgt het verhaal een dramatische wending en lijkt het lot van alle mensen om haar heen bezegeld.

'Een waarheidsgetrouw beeld van de tijd waarin Petronella Oortman het poppenhuis kreeg van haar man.' De Telegraaf
'Een en al Rijksmuseum, een en al Amsterdam.' Wim Pijbes, directeur Rijksmuseum

'Indringend, betoverend, en vol verrassingen.' S.J. Watson
'Een sfeervolle historische roman (...) De manier waarop de schrijfster de personages tot leven schopt, is het meest overtuigende aspect van dit debuut.' De Standaard

'Een complex, vrouwvriendelijk verhaal met een magisch element erin.' Harper's Bazaar

Moeilijk lezen
Luitingh Sijthoff
12 juni 2014
22 augustus 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Lucette

Reacties op: Het huis aan de gouden bocht