Wijsheid

Els Van Haute 13 oktober 2020
De overvloed. Essays. Door: Annie Dillard.

“Op zijn best is schrijven als een onverdiend geschenk. Het wordt je gegeven, maar alleen als je ernaar zoekt.”

Dillard is een zoeker. Ze kijkt, ze ziet, ze schrijft. Ze geeft zich telkens helemaal. Na het lezen van Pelgrim langs Tinker Creek was ik fan, nu ben ik dat nog meer. Waar in dat boek haar focus vooral op de natuur ligt is De overvloed (een door haar geselecteerde bundeling veel essays) veel gevarieerder. Ze schrijft over haar kerk, poolreizigers, schrijven, haar kindertijd, football spelen, het ontstaan van zand en nog zo veel meer.

Net als in Pelgrim is haar blik messcherp, nietsontziend, als een blik van een kind dat kijkt zonder vooropgestelde verwachting. Zij blijkt in staat om haar beginnersblik te behouden en die kijk op een boeiende, leesbare manier met ons te delen. Daarnaast bezit ze ook een grandioos gevoel voor humor in haar manier van kijken en schrijven.

Hoe soberder de cover, hoe rijker de inhoud blijkt in dit geval. Dillard is moedig, boeiend, onvergelijkbaar en verslavend. Atlas Contact weet wat hen te doen staat: vertalen, vertalen, vertalen. Henny Corver heeft nog jaren werkzekerheid ;)

Meer recensies van Els Van Haute