Verlangen

Els Van Haute 26 mei 2020
Gespiegeld in een gouden oog. Door Carson McCullers.

McCullers naam komt de laatste tijd nogal vaak voorbij. Haar eerste boek; Het hart is een eenzame jager wordt daarbij het vaakst aangehaald. Ik besloot te beginnen met Gespiegeld.

Gespiegeld vertelt het verhaal van Leonora, vrouw van kapitein Penderton, minnares van buurman majoor Langdon en lustobject voor soldaat Williams. Daarnaast spelen ook het paard Firebird en buurvrouw Allison, met hulp Anacleto een belangrijke rol. Dat klinkt als het begin van een slechte mop maar het vormt de basis voor een intrigerend, complex verhaal vol onrust, verlangen, opgekropte gevoelens en overspel.

Bij het eerste verschijnen van dit boek in 1941 was dit geheel van overspel, voyeurisme en homoseksuele gevoelens een cocktail die de etiketten obsceen en immoreel kreeg opgekleefd. Terwijl het, in mijn ogen, gaat om wanhopige gevoelens van ongelukkige mensen die vaak het slechtste in elkaar naar boven halen.

Carson schrijft vlot, invoelend en met een ondertoon van dreigend onheil, wat maakt dat je Gespiegeld in een gouden oog in één ruk uitleest. Ik heb al goesting om aan Het hart is een eenzame jager te beginnen.

Meer recensies van Els Van Haute