Vogelliefde

Els Van Haute 27 december 2019
Nestwarmte. Wat wij van vogels kunnen leren. Door Ernst Paul Dörfler.

Ik lees graag boeken over dieren, vooral over vogels. Aangezien de kennis over hen almaar toeneemt, mede door nieuwe technieken zoals camera’s en gps, blijven er boeiende weetjes bijkomen waarvan ik nog niets wist. Zo ook in dit boek. Af en toe kom je een boek tegen dat je best omschrijft als een geschenkboekje, Nestwarmte is daarentegen een gedegen, wetenschappelijk verantwoord boek.

De weetjes zijn onderverdeeld in categorieën als: intelligentie, marketing, daten, dromenland,… Veel dingen wist ik al maar worden hier uitgebreider uitgelegd. Maar andere wist ik dan weer totaal niet: dat vogels eieren leggen omdat ze met baby’s in hun buik niet meer kunnen vliegen (klinkt logisch maar had jij dat al bedacht?), dat raven er ook van houden om van een ijsglijbaan te gaan op hun poep, dat vogels kunnen ruiken of hun paar-partner al dan niet een verwante is (om inteelt te voorkomen) en dat hun oren veel gevoeliger zijn dan die van ons (dus steek geen vuurwerk af) maar dat hun beschadigde gehoorcellen opnieuw aangroeien (in tegenstelling tot bij ons).
Oh ja, dit moet ik ook nog vertellen: ze genezen zichzelf met kruiden en houden met duizendblad parasieten uit hun nest. Zo boeiend, zo knap.

Ik hield al van vogels, al mijn tattoos bevatten vogels, maar dankzij Dörfler hou ik nog meer van ze. Wij kunnen nog zo veel van hen leren. Bijvoorbeeld over het omgaan met ons nest, de aarde. Bescherm de vogels, bescherm ons nest. Na het lezen van dit boek ga je niet anders meer willen.
Dit boek is absoluut af te raden voor mensen die onder geen beding van vogels willen gaan houden ;)

Meer recensies van Els Van Haute