Lezersrecensie

Fantastisch!

Els Van Haute 23 mei 2024
Operatie Verity. Door: Elizabeth Wein.

Dit boek is zo speciaal: uitgever Myrthe Spiteri (Blossom Books) aasde 10 jaar op de rechten omdat ze zo dol is op dit boek. Wil wat zeggen hé!? En iedereen die het uit heeft zegt dat je direct van vooraf aan wil beginnen en dat kan ik nu ook beamen. Het is geweldig! En met niets te vergelijken.

Operatie Verity is een verhaal over de Tweede Wereldoorlog, over de luchtvaart, feminisme, gesnapt worden door de Gestapo, in het verzet zitten, spioneren, martelen, balpennen, hooizolders,… maar bovenal is het een prachtige ode aan de vriendschap.

In dit geval de ontroerend mooie, grappige, moedige vriendschap tussen ‘Verity’ en piloot Maddie. Verity wordt opgepakt door de Gestapo en probeert haar leven te verlengen door een verslag te schrijven over alles wat ertoe geleid heeft dat ze toch is opgepakt. Dat verslag is soms gruwelijk (maar nooit te eng voor de lezer), vaak grappig en heel fascinerend.

Ik wil zo weinig mogelijk over de plot vertellen omdat die zo goed in elkaar zit. Je blijft met verstomming achter en wil daardoor inderdaad weer van vooraf aan beginnen om te zien hoe en wat en… Je kan het maar één keer voor het eerst lezen (ik ben jaloers op jou als je daaraan begint) maar het herlezen maakt het boek nog beter.

Geniet ervan, dit is een parel die je nooit meer vergeet. En de 2 hoofdpersonen sluit je voorgoed in je hart. Zakdoeken klaar en genieten maar! Eén van de beste boeken van 2024 voor mij.

Meer recensies van Els Van Haute

Gesponsord