Heerlijk leesvoer !

EricvanRijn66 28 december 2019
Als jonge tiener kreeg ik in het begin van de jaren 80 een Nieuwe Revu in handen. In dit blad stond een artikel over een zekere O, zoals hij genoemd werd. O was een Libanon-veteraan die teleurgesteld was in de hele VN en zich daarom bij de Christelijke Militie van Majoor Haddad in Zuid-Libanon aansloot. Dit hele artikel staat nu nog op mijn netvlies gebrand en kan zo de stukken tekst en foto’s voor de geest halen. Dit geeft aan hoeveel indruk het artikel op mij maakte. Ik was daarom aangenaam verrast het boek ‘Onder vreemde vlag’ aan te treffen. Bij de coverfoto was het meteen het ‘’BINGO’’ gevoel, omdat ik de foto meteen herkende. O bleek Rende van de Kamp te heten. Ik hoef niemand uit te leggen dat ik het boek de volgende dag in huis had. Voor mensen met interesse in militaire avonturen is het een heerlijk boek. Het begint na de inleiding over de jeugd van de schrijver bij het Nederlandse leger als dienstplichtige en de opleiding voor Unifil in Libanon. Daarna over zijn tijd als huurling bij Haddad. Dan weer een avontuur bij de Nederlandse MFO-eenheid in de Sinaï, gevolgd door een voorbereiding om het Surinaamse regime af te zetten. Dit ging uiteindelijk niet door. Een grote stap is die naar het roemruchte Franse Vreemdelingenlegioen. Dit betekent meteen een contract van 5 jaar. Rende verhaalt over zijn tijd bij het Legioen waar, hij het tot sergeant bij het parachutistenregiment schopte, en ook instructeur bij de opleidingen werd. Als laatste episode het avontuur tijdens de oorlog in het voormalig Joegoslavië waar Rende in heuse oorlogssituaties terecht komt. Interessant is dat Rende een goede uitleg geeft over de geschiedenis van het gebied en hoe de voormalige republiek met al die etnische groepen uit elkaar viel en de nasleep ervan. Een heerlijk boek dat lekker vlot leest.

Meer recensies van EricvanRijn66