bandieten, te wapen!

EricvanRijn66 16 juni 2020
BANDIETEN, TE WAPEN!
Lichtvoetig en een vlotte pen. Lichtvoetig omdat hij diende in vier verschillende legers en daar vast veel voor heeft moeten lopen en een vlotte pen omdat hij niet stopt met schrijven over Nederlanders in buitenlandse legers.
We hebben het over Rende van de Kamp, huzaar, infanterist, vrijwilliger, legionair en huursoldaat. Maar ook de schrijver van inmiddels 7 verschillende boeken over Nederlanders in vreemde krijgsdienst. Begon hij 15 jaar geleden nog met een biografie, hij zou al snel om de paar jaar met een boek komen over andere Nederlanders die dienden in een vreemd leger. Zo volgden na zijn debuut 'Onder vreemde vlag' in 2006, 'Soldaat voor een ander, deel 1' in 2009 en 'Soldaat voor een ander, deel 2' in 2010. In 2014 schreef hij een prachtig uitgevoerd boek over de Nederlanders in het Franse Vreemdelingenlegioen, genaamd 'Geen mannen, maar duivels!' en daarna volgde 'Operatie Keystone' in 2017 over Nederlanders in de Britse Special Air Service. Er was hierover nooit eerder gepubliceerd. In januari 2020 kwam het boek 'Een Philhelleense Odyssee' uit over een ontdekkingsreis die hij maakte in Griekenland en een zoektocht naar Nederlandse vrijwilligers tijdens de Griekse Onafhankelijkheidsoorlog van 1821.
Maar nu, 12 juni 2020, is hij gekomen met een meesterwerk. 'Bandieten, te wapen!' is het verhaal van Nederlandse partizanen in Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nou hebben de meesten wel eens gehoord van partizanen, maar Nederlandse partizanen in Italië? Daarover werd nooit eerder iets geschreven. Totdat onderzoeker/schrijver Rende van de Kamp op pad ging om te weten te komen wat er nou precies was gebeurd. Van de Kamp liep een aantal Nederlandse archieven plat, maar ging ook ter plaatse kijken. Hij bezocht gevangenenkampen in Zwitserland waar de partizanen in spe netjes moesten wachten totdat ze de grens met Italië over konden, maar volgde ook hun sporen in Italië zelf.
Italiaanse gemeentehuizen en musea werden bezocht, illustraties die nooit eerder waren gepubliceerd in Nederland haalde hij boven water en hij reisde van slagvelden naar afgebrande dorpjes en monumenten. Terug in Nederland sprak hij met familieleden van partizanen en tekende hun herinneringen op.
Het gevolg is een boek met nooit eerder vertelde verhalen over verre heldendaden, vermiste mannen, massagraven en oorlogsmisdaden. Maar tegelijkertijd ook van Nederlandse partizanencommandanten en verzetsleiders uit Holland. Een partizaan uit Holland die Stasi-agent werd in de DDR, een psycholoog uit Amsterdam die partizanencommandant werd, een Brabantse priester die een belangrijke rol speelde in een netwerk dat duizenden Joden redde, een architectuurstudent die de persoonlijk secretaris werd van de eerste naoorlogse Italiaanse president, maar ook beruchte Amsterdamse criminelen die eens dienden als partizaan. Unieke verhalen die pas 75 jaar na de Tweede Wereldoorlog werden verteld. Eindelijk!
Van de Kamp schrijft zijn boeken overduidelijk omdat hij is gefascineerd door vreemde krijgsdienst. Hij verteld de verhalen dus zoals ze zijn. Maar na lezing van zijn boek blijft er toch ook iets anders hangen. Honderden Nederlanders die dienden bij buitenlandse partizanenformaties maken geen deel uit van de Nederlandse oorlogsgeschiedschrijving. Dat is tekort doen aan die Nederlandse partizanen en hun nazaten, maar ook hebben we een scheve oorlogsgeschiedenis geschreven. Dat kwam al eerder tot uiting in zijn boek over Nederlanders in het Franse Vreemdelingenlegioen. Nederlanders vochten én sneuvelden overal ter wereld in de strijd tegen de Duitsers en hun bondgenoten, maar in eigen land vinden we dat onbelangrijk!
'Bandieten, te wapen!' is een onthullend boek geworden met nooit eerder vertelde prachtige verhalen, een mooie vormgeving en veel nooit eerdere geziene foto's.

Meer recensies van EricvanRijn66