Het dorp met te veel geschiedenis

Evelienmr 03 januari 2024
Deze ondertitel zegt niets te veel. Wat heeft dit dorp veel meegemaakt. Als het fictie was, dan was het volstrekt ongeloofwaardig geweest. Theo Toebosch weet heel beeldend (en met kaartjes!) te vertellen hoe dit dorp van Oostenrijk, naar Italië, naar de partizanen, naar Nazi-Duitsland, naar Geallieerd Militair Bestuur, naar Joegoslavië is gegaan en uiteindelijk onafhankelijk is geworden. Wat doet het met een dorp, als de plaatsnaam, straatnamen en de namen van inwoners steeds worden aangepast aan het land waar ze (ongevraagd) deel van uitmaken? Wat doet de doorlopende wisseling van de macht met gemengde vriendschappen en huwelijken?

Naast de geschiedenis van Kobarid krijg je een veel breder beeld van de geschiedenis mee. Zeer lezenswaardig.

Waarom dan toch maar 3 sterren? De schrijfstijl vond ik niet altijd prettig en het laatste hoofdstuk over hemzelf voelde als 'ploeteren'. Maar alles bij elkaar, zeker lezen!

Meer recensies van Evelienmr