Sandel zet je aan het denken

Evelienmr 22 juli 2020
Michael Sandel heeft een knap staaltje werk laten zien. In het boek beschrijft hij drie lijnen waarlangs beoordeeld kan worden wanneer iets 'rechtvaardig' is. Daarbij geeft hij theoretische onderbouwingen van oudere (Aristoteles), iets minder oude (Bentham en Mill) en moderne filosofen als John Rawls. Deze onderbouwing is goed leesbaar, ook voor mensen die niet goed thuis zijn in de materie. Hij maakt de theorie bovendien heel tastbaar door dit steeds te koppelen aan hedendaagse voorbeelden als bonussen na de bankencrisis, positieve discriminatie en abortus. Wat dit boek bijzonder boeiend maakt is echter zijn vermogen om de lezer vanuit verschillende perspectieven naar een vraagstuk te laten kijken, waardoor je als lezer continu aan het denken wordt gezet. Hij laat zien dat rechtvaardigheid meer is dan een stoffig, abstract onderwerp of voer voor activisten. Het gaat om vragen waar we allemaal dagelijks mee worstelen.

Meer recensies van Evelienmr