Recensie: Eva Burgers , Complot

F3nn3 25 januari 2024
Ik heb als middelbare scholier het boek 'Complot' gelezen van niemand minder dan Eva Burgers. Ik koos dit boek omdat ik elk boek van Eva Burgers dat ik tot nu toe gelezen heb (inclusief Complot) erg leuk en spannend vond.

~~Thema's en motieven
Het boek ‘Complot’ van Eva Burgers is een jeugdthriller, of detective. De grote achterliggende thema's zijn misdaad en goed en kwaad.
De motieven die in het boek aan de orde komen zijn vriendschap, avontuur en verraad, en natuurlijk ook politiewerk en rechtspraak. Ook schuld, schuldgevoel en spijt komen voor als motief in het verhaal. Tenslotte spelen, rondom de echtscheidingsperikelen van haar ouders, loyaliteitsconflicten een rol.

~~Personages en perspectief
Hieronder een lijstje van de meest belangrijke personages.
Abby = hoofdpersoon – student aan politie academie
Mick = leider van The Red Snake
Cas = crimineel Red Snake
Walter = stiefvader van Abby
~~
Het boek ‘Complot’ is vanuit wisselend perspectief geschreven, het verhaal wordt verteld vanuit de eerste persoon, de ‘ik’. Het verhaal begint met Abby als de verteller, dan leer je de verschillende personages kennen, en daarna wisselt de schrijver van verteller. De naam van de hoofdstukken geeft aan vanuit welk perspectief de gebeurtenissen beschreven worden.
Abby en Jane zijn ronde personages, gaandeweg het verhaal leer je de personages kennen, je kent hun gedachten en hun gevoel.
Liz en Bas zijn ook ronde personages, alleen breng je als lezer iets minder tijd met ze door omdat ze een minder grote rol hebben.
De andere personages blijven een beetje oppervlakkig. Ik denk dat je ze daarom als platte karakters kunt kenmerken.

~~Tijd en Ruimte
Het verhaal speelt in de tegenwoordige tijd, dat zie je aan de manier van schrijven, maar ook de digitalisering en technologische ontwikkeling zijn gelijk aan de tijd van nu. Bijvoorbeeld, de vader van Abby zit op Tinder, daar is Abby boos over.
Je kunt in het boek soms meelezen met Whatsapp berichtjes en ook de politie beschikt over moderne opsporingstechnieken zoals het 'tracken van locaties’.
Doordat de auteur steeds van verteller wisselt, en het verhaal dus verteld wordt vanuit andere personages, volgen de gebeurtenissen elkaar niet altijd in chronologische volgorde op.
Het verhaal speelt zich grotendeels af in Londen, waar Abby met haar vriendin Liz naartoe op vakantie gaat om aan de echtscheidingsperikelen van haar ouders te ontvluchten.

~~Stijl
De schrijfstijl is vlot en modern, waardoor het boek lekker wegleest.

~~ Informatie schrijver
Eva Burgers is een veelzijdige schrijfster. Zij heeft aan het conservatorium in Den Haag en aan de Academie voor kleinkunst in Amsterdam gestudeerd. Na haar studie schreef ze een aantal jaar voor kranten en tijdschriften. Daarna solliciteerde ze bij de politie in Amsterdam, en daar heeft ze 15 jaar gewerkt, waarvan 10 jaar als rechercheur bij zware misdaad. Tegenwoordig schrijft zij jeugdthrillers.

~~Samenvatting
Abby en Jane gaan, om de echtscheidingsperikelen van de ouders van Abby te ontvluchten, op vakantie naar Londen. Abby studeert aan de politie academie en loopt stage bij de recherche in Amsterdam. Ze werkt daar mee aan een onderzoek naar een criminele organistatie die Red Snake heet. Deze organisatie is betrokken bij drugs handel. En Abby besluit op zoek te gaan naar de opslagloods van de organisatie. Jane is niet blij, maar gaat wel met Abby mee. Abby is getuige van een moord, en nu hebben de daders het op Abby en Jane gemunt. En dan verdwijnt Jane…. En dan wordt het spannend. Er volgen wat onverwachte wendingen en ineens lijkt niemand meer echt te vertrouwen.

~~Mening / reflectie
Ik vond ‘Complot’ een goed boek, leuk om te lezen en lekker spannend. Het heeft een goed plot. Ook al is het natuurlijk onwaarschijnlijk en dommig dat een jonge stagiaire op eigen houtje op boevenjacht gaat in het buitenland. Het verhaal en de titel passen goed bij elkaar. Ik ben een beetje fan van Eva Burgers, omdat ik vind dat zij een leuke, creatieve en vlotte schrijfstijl heeft. Bovendien vind ik het leuk dat zij vroeger zelf bij de recherche heeft gewerkt. Je merkt dat ze weet waar ze over schrijft.
Ik vond het echt een leuk boek. Ik had wel eerder moeten beginnen met lezen. Nu had ik aan het einde ‘leesstress’ , en dat ging eigenlijk ten koste van het leesplezier. Zonde van dit leuke boek, en een leerpuntje voor de volgende keer!