Een boodschap in verhaalvorm

FatimahAli 06 september 2020
‘“Wat moet ik doen?” vroeg ik aan een God die zich hier niet bevond. Die zich hier niet kon bevinden. Hoe kon er een God zijn die dit soort praktijken toeliet? Hij was hier niet. Ik wist dat hij hier niet wat was. Dit was het terrein van de duivel.’

Dit boek is een boodschap in de vorm van een thriller. Geweldig geschreven door Janine Keijser. Ze neemt je mee op avontuur met dierenactivisten die bereid zijn om alles op te geven om dierenleed te voorkomen. De hoofdpersoon Lara is freelance journalist met een juridische achtergrond. Een oude vriend vraagt haar hulp bij het zoeken van een vermiste dierenactiviste in Londen. Lara raakt betrokken bij duistere praktijken rondom dieren testen.

Beproevingen leest vlot. De spanning begint al in het eerste hoofdstuk en je raakt jezelf kwijt in het verhaal. De plot zit goed in elkaar. De personages hebben diepgang. De dialogen zijn scherp. Het boek is spannend tot op de laatste pagina met veel onvoorspelbare wendingen. Van de aangrijpende fragmenten moest ik even bijkomen. Het gevoelige onderwerp dierenleed wordt bij de lezer gebracht omhuld met liefde, lach en verdriet.

Het boek begint met een quote van Martin Luther King jr.: Our lives begin to end the day we become silent about things that matter. Beproevingen door Janine Keijser zet je zeker aan het denken.

Ik heb veel thrillers gelezen, maar dit is mijn eerste boek in de subcategorie ecothriller. Zoals Janine dit genre schrijft, wordt het zeker ook een favoriet. Haar eerste boek Rauw heb ik al besteld en ik kijk er erg naar uit om hierin te duiken.

Meer recensies van FatimahAli