Een zeer prettige schrijfstijl. Een boek dat je aanzet tot nadenken over de ontwikkelingen in de huidige maatschappij.

FiekeTuyf 19 juli 2020
Suzanna Esther heeft een zeer prettige schrijfstijl. Ik had op het Nederlands Thriller Festival van 2019 al twee van haar boeken gekocht, te weten Wervelstof en de Stem. Daarover schrijf ik binnenkort nog een tweetal recensies. Ik ben een groot fan van Stephen King en ook van dystopische psychologische verhalen. De schrijfstijl van de auteur heeft veel weg van die van Stephen King maar haar zinsopbouw is veel vloeiender en makkelijker leesbaar alwaar Stephen King nogal eens alle kanten op kon/kan vliegen.

Als je naar de huidige Covid-19 crisis kijkt, dan heeft de auteur al een vooruitziende blik gehad toen ze in 2017 al aan dit verhaal begon. Inhoudelijk wil ik over het verhaal zelf niet teveel kwijt. Ik vind dat iedereen het verhaal zelf moet ondervinden en de raakvlakken met de huidige maatschappij zelf moet ervaren. Bijvoorbeeld de overheid die overal grip op wil krijgen en de burger beperkt met de nodige maatregelen zoals quarantaine, 1.5 meter afstand, burgerwacht en politie die op de loer liggen om een bekeuring uit te delen, etcetera. Je weet niet wat de overheid tijdens de huidige Covid-19 crisis van plan is tenslotte.

Maar je kunt een soortgelijke dreiging, waarbij de overheid je huisdier van je af wil nemen, de 'besmette' burgers ineens verdwijnen dan wel er een politieke beweging op gang komt die een beloning uitlooft om burgers met een huisdier aan te geven en huisdier eigenaren die vluchten met hun huisdier, verwoorden in een boek waarin de auteur meer dan geslaagd is. Je kunt je bijna niet voorstellen hoe een vooruitziende blik de auteur heeft gehad. En hoeveel onderzoek ze heeft gedaan voor haar verhaal.

Het boek zet je aan het denken over de huidige maatschappij waarin overheden steeds meer controle trachten te krijgen over de burger, hoe politici, burgerwachten en politie ten koste van de burger hun macht misbruiken en de burger die langzaamaan demonstreert en de maatregelen van de overheid niet meer accepteren. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik mijn twee katten in zou moeten leveren en niet zou weten wat er met ze gaat gebeuren.

En het verhaal heeft dan wel een open einde maar dat is met een reden heb ik begrepen. Want er komt een vervolg. Ik kan in ieder geval niet wachten op het vervolg.