Leuke vogeltjes met een paar kanttekeningen

fvt1979 04 augustus 2021
Leuke vogeltjes met een paar kanttekeningen

Het grote naaiboek van Pieke Stuvel en Nienke van Leverink

Pieke Stuvel, ontwerpster en illustratrice, en Nienke van Leverink, neerlandicus en journalist, schrijven met Het grote naaiboek een gids voor iedereen die wil leren naaien.

Het boek begint met een handig overzicht van de basisbenodigdheden, basistips en ook een verstelgids. Daarna volgt uitleg hoe een naaimachine werkt. Echter met uitleg op papier wordt het niet altijd duidelijk en moet je toch zelf filmpjes gaan zoeken bijvoorbeeld hoe je jouw naaimachine optuigt, zoals de schrijvers ook aangeven. Nog beter is een lieve moeder/vader/tante/oma die het voordoet. Mijn eigen ervaring is namelijk dat het aanleren via filmpjes het niet altijd duidelijk maakt en is het fijner om iemand naast je te hebben die je de fijne, handige kneepjes van het vak leert.

Ze brengen daarna met laagdrempelige basispatronen, een duurzame recycle- en vermaak- en hersteltips naaien voor iedereen binnen handbereik. Tenminste dat beloven ze op de achterkant. Het is inderdaad een vrolijk boek met grappige illustraties, maar er zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen. Het boek begint laagdrempelig met het maken van een tas en het patroon erbij is goed te volgen. De patronen waarmee je echte kleding kan maken, vond ik zelf minder geslaagd. Ze zijn wat amateuristisch getekend en je moet alles zelf overtekenen en vergroten. Ik mis dan toch de mooie patronen uit de naaibladen die ik van mijn moeder ken, bijvoorbeeld de Knip en de Marion. Als je niet zo handig bent om alles zelf uit te meten en strakke lijnen te trekken, dan vrees ik dat het niet zo goed uit de verf komt. Het was mij ook niet helemaal duidelijk voor welke maat de patronen geschikt zijn. Je moet zelf in ieder geval jezelf nameten en zo veel aanpassen. Ik miste ook daarin dus de patronen uit de Knip waarin duidelijk was voor welke maat je welk patroon moest volgen.

Erg leuk in het boek zijn wel de ervaringsverhalen waarmee elk hoofdstuk begint. Dat wakkert je zin om te gaan naaien wel aan.

Meer recensies van fvt1979