Anangsieh Tories. Verhalen van de spin uit Suriname: Verplichte kost voor elke (jonge) lezer

fvt1979 06 april 2022

Voor De Club van Echte Lezers mocht ik het boek Anangsieh Torries van Anton de Kom lezen. In het boekje, dat prachtig is vormgegeven met mooie illustraties van Brian Elstak, vertelt De Kom vier verhaaltjes uit zijn land Suriname. Het zijn stuk voor stuk bijzondere, leerzame verhalen over de slimme spin die bekend is uit de Surinaamse en West-Afrikaanse literatuur.

In het eerste verhaal wordt meteen al duidelijk wat voor spin Anangsieh is en hoe hij vaak iedereen te slim af is. Hij nodigt verschillende gasten uit onder het mom van dat ze het door hem geleende goud terug krijgen. Hoe het met de verschillende gasten afloopt, verrast de lezer! Daarna volgen Aihmah de bloeddrinker, Purperhart en de rode mier en Ontiehmangh, Ba Anangsieh en de slang. Stuk voor stuk pareltjes uit de Surinaamse literatuur op een eigen wijze vertelt door De Kom.

Wat mij vooral trof en aansprak waren de prachtige zinnen waarmee De Kom de natuur en de dieren beschrijft. Over dartelende vogels van allerlei pluimage, de verschillende planten en bloemen. ‘De zon bespoot de toppen van de sinaasappelbomen met gesmolten goud’. Ik zag het voor me en waande me even in Suriname.

Anton de Kom is bij mij en bij het grote publiek denk ik pas echt bekend geworden doordat hij als eerste Surinamer een terechte plaats veroverde in de Canon van Nederland, die tot dan toe vooral wit gekleurd was.

Het voorwoord in het boekje is van Gerda Lenten Havertong en het nawoord van Raoul de Jong.

Meer recensies van fvt1979