Hoe zuidelijker hoe relaxter (cq luier)

Albert Cossery schrijft in het Frans maar denkt in het Egyptisch, hij is geboren en getogen in Egypte. De roman gaat over een gezin met 3 zonen, maar zonder moeder. Het lijkt erop dat ze een wedstrijd houden, wie er het luist kan zijn. Hele dagen liggen ze op bed. Allemaal onder het mom, zolang ik voldoende te eten heb en een dak boven mijn hoofd is het onzin om me moe te maken met werken. Wij hebben geen behoefte aan 'luxe'. Als er een van de jongens daan een fabriek in aanbouw gaat kijken wordt hij voor gek verklaard.
Paniek breekt uit, maar alleen in de hoofden met gedachten er is geen enkele lichaamsbeweging bij, als pa via een koppelaarster een vrouw probeert te vinden. Als dat lukt zal er meer activiteiten van de heren gevraagd worden. Gelukkig lukt het door een vreemde ziekte van pa niet om een vrouw te vinden tot grote opluchting van de zonen.
Blijkbaar is dit ook de opvatting van Albert zelf, die zijn hele leven alleen aan het schrijven heeft geweid.Zijn oeuvre bedraagt 8 boeken (redelijk dun) in 60 jaar wat neer komt op één regel per week! Helemaal consequent is hij niet, qua behoefte aan luxe, het grootste deel van zijn leven heeft hij in Parijs gewoond, wel in een hotelkamer, voorzien van alle luxe en waar hij natuurlijk niet zelf zijn potje kookte.

Meer recensies van Ger van der Pluijm