Een onschuldig computerspelletje eindigt in een (bijna) ramp

Ger van der Pluijm 17 augustus 2020
Wat een debuut van Heleen van den Hoven! Zoals anderen al schreven is het alles behalve een standaard thriller. Het begint met een onschuldig spelletje op het internet. Er moeten complexe raadsel worden opgelost, die naar een object ergens in het land verwijzen. Daar moet dan een foto van worden opgeladen om naar een volgend level te kunnen gaan. Het blijkt dat dit een selectieproces is om hackers te vinden voor een veel groter en complexer "spel" dat naar een nationale ramp leidt. een paar spelers volgen we, namelijk Geus en de autistische Quint. Deze laatste haakt op tijd af omdat hij door heeft dat er iets niet pluis is, waarbij hij ervoor zorgt dat hij niet traceerbaar is. Als Geus eenmaal gescout is, is er geen weg meer terug en wordt hij gedwongen aan de voorbereiding van een haast terrorristische aanslag mee te werken. Hij krijgt spijt en probeert via zijn vriendin Anja, met name via haar computer. Signalen en hints door te geven om deze ramp te voorkomen. En dat uiteraard ook in zeer cryptische vorm omdat de hackers permanent in de gaten worden gehouden, zodat ze geen buitenstaanders kunnen waarschuwen.
Hoewel het einde redelijk voorspelbaar is, is de manier waarop dit bereikt wordt, super spannend. Een echte pageturner die naar meer smaakt. De volledige 5 sterren van mij.

Meer recensies van Ger van der Pluijm