Zoektocht naar vader

Ger van der Pluijm 14 november 2019
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit boek heeft niet aan mijn verwachtingen voldaan. Op basis van de flaptekst dacht ik dat het hoofdthema het leven van een verzetsstrijder zou zijn, dat bleek het niet te zijn. Het gaat over Ton, die het zeker niet makkelijk heeft gehad in de verschillende concentratiekampen. Hij is daar terechtgekomen, omdat hij tijdens zijn poging om naar Engeland te gaan om in het verzet te gaan werd opgepakt door de Duitsers. Niet zozeer omdat hij Engelandvaarder was, als wel omdat hij voor de Arbeitseinsatz in aanmerking kwam. Dat was mede de aanleiding dat hij naar Engeland wilde, ontsnappen aan Arbeitseinsatz. Verder gaat het verhaal over de relatie vader - dochter, of eerder andersom, omdat Lilian meer is geïnteresseerd in die relatie dan andersom. Ze wil vooral Ton’ s motieven leren kennen waarom hij zo weinig ophad met zijn gezin. Daar spelen de dramatische ervaringen in de kampen uiteraard een heel belangrijke rol in.
Dan de aanleiding van de zoektocht ontstaat spontaan als Lilian een nieuwe baan heeft bij het Centraal bureau voor Genealogie. Zolang daar een persoon niet officieel dood is verklaard krijgt dat de term ‘ doorkrijgen’ mee, dus in het het geval van Lilian, komt daar de titel uit voort: “ik kreeg mijn vader niet dood”. De titel slaat dus meer op de aanleiding dan op de inhoud van het boek, wat voor mij een tikkeltje misleidend is geweest. In aanmerking genomen dat het een non-fictie boek betreft vind ik verder dat Lilian de duistere kanten van haar vader Ton te veel goedpraat vanuit zijn verleden (concentratiekampen).
Het is zondermeer een interessant boek, dat mooi geschreven is met korte duidelijke zinnen en een logische opbouw. Zeer interessant waren de discussies in de leesclub, waar de verschillende opvattingen ruimschoots aan bod kwamen.
Alles bij elkaar genomen, kom ik tot 3 sterren.

Meer recensies van Ger van der Pluijm