Een betere versie van Utopia

Ger van der Pluijm 04 augustus 2020
Laat ik beginnen te benadrukken dat het om fictie gaat, daarna kan ik zeggen dat het boek mij enorm geboeit heeft. The Independent vergelijkt het volgens de flaptekst met 'The hunger games', wat voor mij maar deels waar is. Dit boek is beter!
Het gaat over een gesloten samenleving (in de verre toekomst) die in een enorme afgesloten silo (we kennen ze wel van de boeren, die er hun veevoer in opslaan), die zich voor 99% onder de grond bevindt, alleen de bovenste verdieping (van 150) is bovengronds. Ze moeten in de silo leven omdat de atmosfeer buiten dermate giftig is, dat je er binnen een kwartier aan overlijdt. Er staan net buiten de silo camera's opgesteld die beelden van de omgeving doorsturen naar alle verdiepingen in de silo, om zo toch 'contact' te houden met de buitenwereld. Probleem is dat door de vervuilde atmosfeer de lensen regelmatig moeten worden schoongemaakt. Die eer valt te beurt aan de ter dood veroordeelde mensen, die in beschermende pakken naar buiten worden gestuurd en net na het schoonmaken overlijden in de giftige atmosfeer. In de silo ontstaan natuurlijk allerlei problemen, dat krijg je immers als je met zijn allen op een kluitje zit. Het is wel een boek met een open eind, omdat het het eerste deel van een trilogie is - cliffhanger.
Met dank aan Brigitta, geef ik dit boek 4 sterren.

Meer recensies van Ger van der Pluijm