Een doorzettende verzetsstrijdster (#2024-09)

Ger van der Pluijm 07 februari 2024
Het is een autobiografie van Maria de Meersman, een Belgische dame die bij toeval in het verzet terecht kwam tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is een non-fictie, maar het leest als een roman. En dan wel een dramatische roman! Het begint op haar 19e levensjaar, dat verklaard wellicht dat ze zich liet indoctrineren of als ik het positief benader, liet ze zich motiveren om stapje voor stapje dieper in het verzet te geraken. Het begint als een onschuldig te weten komen van kleine details over laaggeplaatste Nazi-leden. Bewondering heb ik voor haar zoals ze steeds (meestal gedwongen) moest verkassen met slecht het meenemen van al haar bezittingen in één koffer, waarna ze steeds opnieuw een bestaan moet opbouwen en ook weer steeds opnieuw in een andere spionage-opdracht terecht komt. Uiteindelijk wordt ze kort na de oorlog in de gevangenis terecht omdat 'men' zogezegd niet weet wat ze in de oorlog heeft uitgespookt in het buitenland. Gelukkig komt haar toegevoegde waarde snel aan het licht en wordt ze vrijgelaten en volledig gerehabilteerd.

Meer recensies van Ger van der Pluijm