Inkijk in een Turks gezin dat in Nederland leeft (#2024-07)

Ger van der Pluijm 25 januari 2024
Özcan kennen we natuurlijk van de TV! Dit autobiografische boek geeft een inkijk in een Turks gezin waarvan de ouders totaal niet zijn geïntegreerd, terwijl de kinderen, waaronder Özcan, volledig zijn geïntegreerd. De traditionele opvattingen van de totaal ontspoorde vader, leggen heerst als een tiran over zijn gezin. Turis, de bijnaam voor de vader, die zoveel als toerist betekent, is een dronkaard en hoerenloper en heeft de luxe van het welvarende Nederland ontdekt; hij leeft van een uitkering op basis van rugpijn - hoezo beantwoordt hij daarmee aan de vooroordelen? Özcan probeert op vele manieren de ogen van zijn moeder, die ondanks de enorme problemen haar rol als moeder en echtgenote blijft vervullen, te openen. Hij reist hiervoor samen met zijn vriend Atar naar Turkije om bewijzen te verzamelen voor het wangedrag van Turis. Hoe dit verder afloopt mag in i.v.m. spoileralert niet verklappen.

Meer recensies van Ger van der Pluijm