Wat een ellende

Hoe kun je de ellende die je meemaakt toch nog enigszins mooi verwoorden. Manon Uphoff heeft me daar een partij ellende meegemaakt in haar jeugd. Zowel vader als moeder hebben een eerdere partner met kinderen gehad, vader brengt 5 kinderen mee en moeder 2 kinderen in hun nieuwe gezamenlijke huishouden. In dit huwelijk wordt Manon als 4e kind van 6 kinderen geboren. Een complex en omvangrijk gezin dus, met enorme leeftijdverschillen - tussen het eerste kind uit het eerste huwelijk en de jongste uit het laatste huwelijk zit maar liefst 24 jaar, maar ook tussen vader en moeder zit 11 jaar. Dat geeft allemaal geen reden noch aanleiding voor het ronduit misdadige gedrag van vader. Hij zuipt als een ketter en misbruikt niet alleen zijn vrouw (anders kan je het niet noemen) en meerdere van zijn (stief)kinderen.
Met deze wetenschap heeft ze Henri de vader nog heel netjes beschreven. Dat had een stuk negatiever gekund. Ook de manier waarop met haar taalgebruik is op zich best knap gedaan. Alle begrip voor het gegeven dat ze zo de vuile was publiekelijk maakt.

Meer recensies van Ger van der Pluijm