Wat een ellende

Ger van der Pluijm 05 december 2019
Ik ben in de zeer gelukkige omstandigheid dat ik dit boek als kern-jurylid van de NS-publieksprijs mocht lezen. Het was dan ook al uit op 30 oktober, maar ik loop wat achter met recensies. Ondertussen alle boeken gelezen. Dit was zonder meer een goed boek, zeer de moeite waard om in de gemeenschap van de Bijlmer te mogen kijken. Echter dit boek heft niet mijn stem gekregen. Natuurlijk is het fictie, maar volgens mij zit er een groot deel autobiografisch werk in verweven. Wat een ellende heft er zich in de jeugd van Murat afgespeeld. Ook al is het mogelijk niet allemaal hemzelf overkomen en is het wellicht geromantiseerd, dan nog is het triest wat er zich allemaal afspeelde in deze wijk.De vader een voor mij heel typische traditionele Turkse man die zegt communistisch te zijn, terrorriseerde zo ongeveer zijn gezin.
Mooi en helder geschreven, waardoor het makkelijk leest en dus een echte pageturner is. Voor mij is het 4 sterren waard.
Dankjewel NS voor dit boek.

Meer recensies van Ger van der Pluijm