Wat een juweeltje

Gerda Brodelet 30 januari 2020
Irma Joubert is mij ondertussen niet meer onbekend en telkens weet ze mij te bekoren met prachtige aangrijpende verhalen. Net als haar andere boeken is ook dit verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten.
'Kind van de rivier' is het 1ste deel van de Fourie trilogie. Pérsomi woont met haar moeder, broers en zusjes op het terrein van de rijke meneer Fourie. Ze zijn een typisch bijwonersgezin: arm, moeder zelfs analfabeet en sociaal onderontwikkeld. Pérsomi wil een betere sociale status en mede dankzij haar intelligentie en studiebeurzen, kan ze zich ontwikkelen en kan ze het zelfs schoppen tot advocaat.
Opnieuw is dit een aangrijpend en prachtig verhaal. De auteur schenkt veel aandacht aan geschiedkundige feiten en leert ons ook hoe zo'n bijwonersgezin leeft. Het is een vrij dik boek, maar toch leest het heel vlot. Er zijn van bij het begin veel personages en dit is niet altijd eenvoudig om alle families goed uit elkaar te houden.
Naar het einde toe wordt er veel aandacht besteed aan de Zuid-Afrikaanse apartheid. In het laatste hoofdstuk haalt de auteur ook belangrijke historische feiten aan, die in de rest van de wereld aan de orde zijn. Irma Joubert vertelt als geen ander dit verhaal en je krijgt vlug de indruk dat je zelf getuige bent van alle gebeurtenissen. Ook de natuurbeschrijvingen maken het volledige verhaal heel aantrekkelijk.
Sommige delen vond ik zelfs vrij ontroerend en zat ik met een krop in de keel.
Op naar de rest van de trilogie!

Meer recensies van Gerda Brodelet