een vrouwenboek....?

Goadze Hiemstra 02 oktober 2017
Aanvankelijk had ik wat moeite om mezelf in het boek te verplaatsen. Begreep ook niet waarom de kijker niet op het toneel aanwezig was. Gaandeweg wordt het wel duidelijker... de kijker bevindt zich in de gênante positie van gluurder. Dat is wel even wennen maar daarna werd ik toch wel het boek ingetrokken. De schrijfster heeft een pakkende en meeslepende stijl van schrijven.
Het is ook wennen aan het aanvankelijk wat voortkabbelende verhaal omdat ik me afvroeg: "waar gaat het nou eigenlijk over?" Hoogtepunten waren voor mij wel de uitstapjes in de "gender"verhalen. Met namen de zelfstandige vrouwen in een paar plaatsjes op de wereld Korea en Afrika).
Intrigerend is de relatie die tussen de twee hoofdpersonen bestaat en hoe die zich verder ontwikkeld. In een uitstekende litanie wordt die meeslepend uitgewerkt.
Het boek wordt op het laats ook nog spannend. Een relatie die zo intens is dat de personen er zelf aan onderdoor gaan is gedoemd met geweld ten onder te gaan.
Met name de pakkende schrijfstijl is voor mij de aanleiding om er vier sterren aan te geven. Maar ook de overtuigende verhalen over zelfstandige vrouwen geeft stof tot overpeinzing.
GG

Meer recensies van Goadze Hiemstra