Merthe is terug! En hoe! Verschijningen leest als een raft op een wilde rivier...

Guido kees 25 september 2020
Dat Hilda Spruit met haar boek ‘Geestverwanten’ de lat voor zichzelf hoog legde werd niet alleen bevestigd door de Jonge Jury Debuutprijs, maar nog meer door de vele lovende recensies.
Kan Hilda Spruit het met ‘Verschijningen’, het vervolg van Geestverwanten, waarmaken of was haar prijswinner een toevalstreffer? Na het lezen van ‘Verschijningen’ had ik geen glazen bol nodig om het antwoord te weten…

In deze recensie geen spoilers, zelfs geen hint naar het verhaal. Daar lees je de achterflap maar voor. We ontmoeten Merthe en haar vriendinnen natuurlijk opnieuw, ontdekken dat hun avonturen uit het eerste deel vooral het leven van Merthe veranderde, komen oude bekenden tegen maar ook nieuwe personages. Dat Merthe ongewild in een nieuw avontuur rolt, moeten jullie dus zelf ontdekken.
Geestverwanten, het eerste deel, vond ik super. Het was spannend, las lekker chill en zorgde voor een nieuw eigen afdelinkje in de Young Adult rekken. Is ‘Verschijningen’ van hetzelfde niveau?
Neen.
Dit is werk van hogere klasse. Met dit tweede deel heeft Hilda Spruit de lat niet alleen hoger gelegd, maar is ze er ook in geslaagd om zichzelf als auteur op een nog hoger niveau te installeren. Verschijningen is een waan-zinnig goed geschreven boek. Het verhaal steekt zo verdomd goed in elkaar dat je als collega-auteur alleen maar jaloers kan worden. Spruit doet duidelijk onderzoek in de materie waar ze over schrijft zodat je op geen enkel moment twijfelt aan de opbouw. De hoofdstukken en gebeurtenissen vloeien zo perfect in elkaar over dat je er met de beste wil van de wereld niet in slaagt om het boek opzij te leggen. De spanning is soms ondraaglijk, gebeurtenissen worden zo sterk beschreven dat je er letterlijk kippenvel van krijgt. Het is alsof Merthe je aan de hand neemt en je vooruit trekt, terwijl je zelf de neiging krijgt om snel over je schouder te kijken om te checken of…
Als lezer vraag je je voortdurend af hoe het verder moet, probeer je de hints te ontleden,
geniet je van de fantastische opbouw van het verhaal, maar dompel je jezelf vooral onder in de ongelooflijk sterke sfeer die auteur Spruit hier neerzet. Je kan ‘Verschijningen’ los van het eerste boek lezen, maar degenen die Geestverwanten ook lazen ontdekken dat Merthe als hoofdpersonage nog echter is geworden. Je kijkt er naar uit om haar te blijven volgen.
Verschijningen leest als een raft op een wilde rivier. Hilda Spruit maakt zichzelf hier meester van een genre dat het Young Adult overstijgt. Je hebt geen paranormale gave nodig om te voorspellen dat dit boek een nieuw succes zal worden.
Dit kon wel eens uitgroeien tot een serie waarin verschillende generaties veel leesplezier zullen vinden.

Meer recensies van Guido kees