Johanna Mo, de opvolger van de öland serie van Johan Theorin?

Hans Hegeman 06 april 2021
Johanna Mo is in 1976 te Kalmar geboren maar woont sinds haar studententijd in Stockholm. Bijna twintig jaar heeft ze gewerkt als schrijver, redacteur, docent, criticus, vertaler en corrector. Ze heeft al redelijk wat boeken op haar naam staan waaronder de vierdelige serie met Helena Mobacke. Deze serie is niet vertaald naar het Nederlands. De Nachtegaal is het eerste deel van een nieuwe serie met Hanna Duncker in de hoofdrol. De serie speelt zich af op het Zweedse eiland Öland, de omgeving waar Johanna is opgegroeid.

De Nachtegaal is een verhaal over Hanna Duncker die na zestien jaar terugkeert naar Öland, het eiland waar ze opgegroeid is. Het verhaal begint op haar eerste dag als rechercheur bij de politie van Kalmar. Ze krijgt direct te maken met een moord op een vijftienjarige jongen. Samen met haar directe collega Erik Lindgren gaan ze op onderzoek uit. Het blijkt al gauw dat het slachtoffer de zoon is van Rebecka, een jeugdvriendin van Hanna. Het is geen prettig weerzien en Hanna belooft Rebecka om de moordenaar van haar zoon, Joel, op te sporen. Ondertussen wordt Hanna oo nog eens zelf bedreigd. Haar terugkomst naar Öland wordt door iemand als een dreiging gezien. Dit heeft te maken met een misdaad uit het verleden gepleegd door haar vader.

Geen standaard thriller deze keer maar een uitgewerkt verhaal waarin gevoelens en relaties centraal staan. Het verhaal wordt vanuit verschillende personages verteld en er wordt ruim de tijd genomen hoe het leven van de personages in elkaar zitten. Zo wordt onder andere de reden van de terugkomst van Hanna naar Öland duidelijk. Öland, het eiland waar ze na de dood van haar moeder geen fijne herinneringen meer aan heeft. Het leven van haar collega Erik wordt uitgebreid beschreven. Ik verwacht dat hij in de komende delen een groter aandeel gaat krijgen. De relatie tussen Hanna en haar vroegere vriendin Rebecka wordt goed uitgewerkt. Het leven van Rebecka en haar gezin staat centraal in het verhaal omdat ze een relatie hebben met het slachtoffer, hun vijftienjarige zoon Joel. Joel die dood tegen de muur bij Möckelmossen, een verlaten deel van het Alvaret, ligt. Joel die zelf genoeg problemen had en die hij zelf verteld in de hoofdstukken met de titel De Laatste Dag die als flashback door het verhaal heen terugkomen. Het thriller element is het onderzoek naar zijn dood, maar is niet het belangrijkste. Dit zou een reden kunnen zijn dat De Nachtegaal niet voor de echte thrillerfans geschikt is.

Het thema van het verhaal is gebaseerd op een persoonlijke gebeurtenis uit het verleden van Johanna Mo. Haar zus was in oktober 1991 betrokken bij een moord op een taxichauffeur. De moord is bekend geworden als de taximoord. De zus van Johanna had een relatie met een dader en kende een andere dader. De daders kwamen uit Kalmar. De zaak heeft in Zweden veel aandacht gekregen. Het verhaal is dan ook een reflectie van Johanna op de nasleep van de taximoord en welke invloed dit heeft gehad op het gezin. Johanna was toen de moord plaatsvond vijftien jaar en kon na dertig jaar eindelijk haar verhaal kwijt in de vorm van De Nachtegaal. Is het toeval dat Hanna qua naam veel lijkt op Johanna?

Conclusie is dat het allemaal klein blijft. Dat kan ook niet anders want zo groot is Öland niet en er wordt veel geroddeld op het eiland. Doordat het klein blijft kan Johanna Mo het verhaal goed neerzetten en ze neemt daar zeker de tijd voor met bijna 400 bladzijden. Johanna Mo is geboren in Kalmar en heeft dus vrij veel kennis van Öland en dat komt terug in het verhaal. Het is net of ik weer op Öland ben beland. De beschrijving van Joel met een bloedooievaarsbek bloem in zijn hand tegen de muur bij Möckelmossen is beangstigend. Daarnaast heeft Johanna het verhaal een persoonlijke draai gegeven. Het resultaat is een boek met een duidelijke boodschap en waar je nog een tijdje over blijft nadenken. Ik ben benieuwd naar het vervolg en eindelijk krijgt Johan Theorin concurrentie.

Meer recensies van Hans Hegeman