Een voorloper op het volgende deel

Hans Hegeman 15 juli 2020
Sinds het eerste boek ben ik fan van Stefan Ahnhem. Dat boek liet een zeer goede indruk achter. De latere delen ook en eindelijk was het zover dat het vierde deel vertaald is naar het Nederlands. Drie jaar op moeten wachten. Gelukkig duurt het niet zolang met de verschijning van het vijfde deel.

Motief X. De basis voor Motief X werd gelegd in het tweede deel Negen. Het zaadje geplant in Negen komt nu eindelijk tot bloei. Mijn advies is om de vorige delen te lezen want dan kun je echt genieten van Motief X. De personages worden namelijk weer verder uitgewerkt en zoals gezegd werd er voor het eerst over de dobbelsteendader geschreven in Negen. Dat maakt de verhalen van Stefan Ahnhem ook zo geweldig. Je weet nooit waar je aan toe bent. Zo is in Motief X niet veel te lezen over de Denemarken kant en dan voornamelijk over Dounja. Ik vermoed dat in het volgende deel deze verhaallijn weer actief wordt.

Motief X is een boek waar veel informatie in zit en het heeft mij in ieder geval wel een tijdje bezig gehouden. Een aantal keren weer de vorige delen erbij gepakt en de epilogen gelezen. Het zit echt goed in elkaar. In Motief X zijn er weer verschillende verhaallijnen. De dobbelsteendader, de moord die Risk collega Irene Lilja onderzoekt. Het onderzoek van Risk zelf. Hoe gaat het verder met het gezin Risk? Hoe gaat het met Matilda,
Theodor en Sonja na hun gebeurtenissen in 18 graden onder nul? Wat is het geheim van Risk collega Ingvar Molander? Wat is er nu werkelijk gebeurd met Risk collega Hugo Elvin? Heel veel vragen. Of ze allemaal beantwoord worden?

Het boek leest als een trein en verveelt geen moment. Opvallend is dat Fabian er niet helemaal bij is in Motief X. Ergens halverwege het boek maakt hij een enorme blunder die ik persoonlijk niet van hem verwacht had. Die blunder gaat hem zeker opbreken maar de vraag is in welke vorm . Ik ben in ieder geval erg benieuwd. De soundtrack https://open.spotify.com/playlist/4uIhkQ5lWpNn8vvsrb9giV?nd=1 is ook weer aanwezig en klinkt goed met als opvaller Sabaton met Carolus Rex. Na het lezen van het boek krijg ik een ander beeld bij het nummer. Hetzelfde geldt voor de film Madicken. Nu wachten op het vijfde deel die in het voorjaar van 2021 verschijnt.

Meer recensies van Hans Hegeman