Recensie De hut van oom Tom

05 juni 2009
Ze zeggen dat men nooit te oud is om te leren dan zal je ook wel nooit te oud zijn om te lezen. Dus op ietwat 'latere' leeftijd heb ik dan deze klassieker van een boek toch maar eens onder handen genomen. De titel is in de loop der jaren wat aangepast. (originele titel was De Negerhut van Oom Tom, maar dat vinden ze tegenwoordig toch niet meer zo netjes)

Het boek is in goede aarde gevallen, alhoewel je wel kan merken aan de schrijfstijl dat het gaat om een 'oudje'. Daarbij had wat mij betreft het christelijk tintje aanzienlijk minder gemogen, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.

De slavenhut die Harriet Beecher Stowe in 1852 inspireerde tot het schrijven van het boek De negerhut van oom Tom, blijft behouden. Het hutje is voor 1 miljoen dollar (870.000 euro) gekocht door een provincie in de Amerikaanse staat Maryland.

De blokhut werd in het begin van de negentiende eeuw dertig jaar lang bewoond door Josiah Henson, een slaaf die model stond voor oom Tom.

Meer recensies van